۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۲۷۹۶۳
استاد حوزه و دانشگاه:

ائمه اطهار، سرچشمه حکمت الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد گفت: ائمه اطهار معدن حکمت الهی هستند، از این رو حکمت سرچشمه ای جز ذوات اقدس ایشان ندارد.
پوستر رضوي، امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در نشستی دیگر از سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که با حضور مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، گفت: حکمت بر دو گونه نظری و عملی اطلاق می شود، حکمت نظری، شناخت خداوند است و حکمت عملی هراس از خداوند است.

وی ابراز کرد: در فرازی از زیارت جامعه کبیره، ائمه اطهار(ع) را « وَ مَسَاکِنِ بَرَکَةِ اللَّهِ، سلام بر شما که مساکن برکت خداوند هستید.»، را خطاب می کنیم. «مسکن» به معنای آرامش و قرار است و «برکت» به معنای خیر فراوان است که دلالت بر دوام و عدم زوال می کند.       

این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این‌که ائمه اطهار(ع) مظاهر تام صفات الهی هستند، افزود:  امام باقر(ع) در ذیل آیه شریفه «وَ بَیْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَی اْلأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسیماهُمْ، و در میان آن دو ( بهشتیان و دوزخیان)، حجابی است؛ و بر «اعراف» مردانی هستند که هر یک از آن دو را از چهره‏شان می‏شناسند.»، می فرمایند؛« اهل اعراف آل محمد (علیهم السلام) هستند؛ داخل بهشت نمی شود مگر کسی که آنها را بشناسد و آنها او را بشناسند، و داخل آتش نمی گردد مگر کسی که آنها را ناشناخته بگیرد و آنان او را ناشناخته بگیرند.

حیدری در ادامه با تأکید بر کسب فضائل اخلاقی خاطرنشان کرد: نماز شب، برکت برای زندگی به دنبال دارد، برای قرب الی الله، هیچ مرکبی سریع تر از نماز شب نیست، تقوا نیز به عمر انسان برکت می دهد، حضرت علی(ع) می فرمایند؛ «فَمَن أَخَذَ بِالتَقوَی وَبَلت عَلَیهِ البَرَکَه، هر کس تقوا داشته باشد، برکت عمر او زیاد می شود.».

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: حکمت سرچشمه ای جز ذوات اقدس ائمه اطهار(ع) ندارد و حکمت از ایشان به دیگر موجودات می رسد؛ چراکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم «و معادن حکمة اللّه، شما معدن های حکمت الهی  هستید.».

حیدری گفت: معدن از ریشه عدن، به معنای محل استقرار همراه با الفت است، «عدن» یکی از صفاتی است که برای بهشت ذکر شده است، در قرآن، واژه «جناتٍ عدن» به کار رفته است که منظور از عدن، محل استقرار با رضایت، سرور، عشق و رضایت مندی است.  

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: حکمت به معنای معرفت تام و علم یقینی است که متقن و خدشه ناپذیر است. حکمت، گمشده مؤمن است که انسان را از جهل باز می دارد.

وی با اشاره به این‌که علمی حکمت آفرین است که سعادت آفرین و نجات آفرین باشد، ابراز کرد: حکمت بر دو نوع نظری و عملی اطلاق می شود، حکمت نظری، شناخت خداوند است و حکمت عملی هراس از خداوند است.

این استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به آیه «وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین، خیرى فراوان داده شده است.»، گفت: امام صادق(ع)، حکمت را در این آیه به اطاعت از خداوند، معرفت امام و اجتناب از گناه تفسیر کرده اند.

حیدری گفت: تقوا، صداقت، اخلاص، گرسنگی و خلوت، حکمت را به دنبال دارد، حکمت پرتو معرفت، میزان تقوا و نتیجه صدق است، خداوند هیچ نعمتی را بالاتر، سنگین تر و زیباتر از حکمت نیافریده است.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: خداوند در حدیث معراج خطاب به پیامبر می فرماید؛ « یا احمد ! لَو دقت حَلاوه الجَوع وَ الصمت وَ الخلوه..." ای کاش ، می چشیدی شیرینی گرسنگی را و سکوت را و خلوت را "و مَاورثوا مِنهَا.... آنچه که اینها ثمر می دهند." پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد یا رب میراث اینها چیست؟ میراث گرسنگی چیست؟ خداوند فرمو؛: الحکمه، حکمت ثمره آن است.»./1309/پ202/ب3

ارسال نظرات