۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۲۲۰۲۹
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند:

رکود تفکر در جامعه دستاورد سیستم وارداتی و الگوهای غربی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با بیان این که تدریس منابع و اندیشه های غربی در حوزه علوم انسانی موجب رکود تفکر در مجامع علمی کشور شده است، گفت: رکود تفکر در جامعه دستاورد سیستم وارداتی و الگوهای غربی است.
کتاب سير تفکر معاصر

حجت الاسلام محمدعلی جعفری، مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه  بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که متاسفانه بدترین ثمره و آسیب تدریس منابع غربی در دانشگاه ها به ویژه در زمینه علوم انسانی رکود تفکر در میان اساتید و دانشجویان بوده است، گفت: انسان زمانی فکر می کند که نیاز داشته باشد بنابراین هنگامی که دانشجو فکر می کند تمامی تئوری ها و نظریه های غربی پاسخگوی نیازهای او است دیگر لزومی برای تفکر نمی بیند که همین موضوع در درازمدت موجب رکود فکری می شود.

 

وی با بیان این که متاسفانه این رکود فکری از نظر بسیاری از مسؤولان و مدیران آموزشی پنهان مانده است، گفت: بی توجهی به این رکود موجب شده که میزان تفکر و ارائه تئوری های مختلف در دانشگاه های کشور و جامعه علمی در حوزه علوم انسانی به شدت با کاهش مواجه شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برگزاری کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری در سال های اخیر در رهنمودهای خود بیان کرده اند برای خروج از همین رکود فکری است گفت: تعالی جامعه در تضارب و تفاوت اندیشه ها است زیرا به اندازه تمام انسان هایی که روی کره زمین زندگی می کنند به همان میزان اندیشه و عقیده وجود دارد.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که مطالعه اندیشه های گوناگون لازمه رشد فکر است، ادامه داد: متاسفانه امروز در میان جامعه علمی کشور به جای این که تمامی اندیشه ها مطالعه شود تا نتیجه درست به دست آید به یک نظریه اکتفا می شود و عده ای به غلط یا راه گذشته را به صورت مطلق در پیش می گیرند و عده ای دیگر نیز نگاهی تک بعدی به نظریه های غرب داشته و این نظریه ها را برای اداره نظام هستی کافی می دانند.

 

وی افزود: راهکار خروج از رکود فکری مطالعه اندیشه ها و استخراج نظریه درست است و قرآن کریم همواره بشر را به مطالعه و تفکر اندیشه های ملل گوناگون دعوت کرده و از انسان می خواهد همواره بهترین راه را با تفکر انتخاب کند.

 

مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به این که برگزاری همایش ها و مسابقات مقاله نویسی نتواسته راهکار موثری برای خروج از بن بست و رکود فکری باشد، گفت: تاز مانی که اندیشمندان غربی چشم امیدشان به اندیشه های غربی بوده و به دنبال راهکارهای کاربردی نباشند علوم مختلف به ویژه علوم انسانی پیشرفت چندانی نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که نهاد دانشگاه از طریق کانون ها با برگزاری کارگاه های روش تحقیق و پژوهش به دنبال ایجاد بستر تفکر هدفمند و کاربردی در دانشگاه ها است، یادآور شد: باید دانشجویان را از همان سال اول ورود به دانشگاه با روش های تفکر اصولی و تحول آفرین آشنا کرد تا فضای حاکم بر دانشگاه در مسیر  صحیح خود حرکت کند./968/ت302/ب4

ارسال نظرات