۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۵۹۵
نماینده خبرگان رهبری:

دولت مشی اعتدال در فرهنگ را فراموش نکند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که دولت نباید مشی اعتدال در فرهنگ را فراموش کند، گفت: اعتدال به معنای عدول از ارزش‌های اسلامی نیست.
هاشم زاده هريسي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره عملکرد فرهنگی دولت یازدهم در طول یکسال گذشته اظهار داشت: در برخورد دولت تدبیر و امید با مسائل فرهنگی نیز همچون هر موضوع دیگری راهی مبتنی بر اعتدال قابل تصور است.


وی ادامه داد: اعتدال این است که هم کنترل و نظارت وجود داشته باشد و هم فرهنگ‌سازی انجام شود. بنابراین لازم است که بایسته‌های فرهنگی در دین و ایمان مردم و خانواده‌ها نهادینه شود تا ابتدا آنها خود و اطرافیان‌شان را کنترل کنند. این وظیفه‌ای است که بیش از هر کس بر شانه روحانیت و تریبون‌های مذهبی، مساجد  و سایر مراکز تربیتی قرار دارد.


نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در کنار این مهم نظارت و بازدارندگی نیز لازم است. با این حال ما نباید این دو مهم را در عرض یکدیگر قرار بدهیم، زیرا نمی‌شود از یک طرف با ضرب و زور وارد حریم شخصی افراد شد و از طرف دیگر ادعای تربیت داشت. زیرا این رویه کارهای فرهنگی را خنثی می‌کند و مردم را به لجاجت می‌کشاند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: از امام علی(ع) روایت است که می‌فرمودند؛ «من خاف سوتک، تمنا موتک... یعنی هرکس از تازیانه تو بترسد مرگت را آرزو می کند» بنابراین ما باید ابتدا مسائل فرهنگی را بر مبنای  اصول روانشناختی و جامعه شناختی نهادینه کنیم؛ سپس برای افراد قلیلی که به این تربیت گوش فرا نمی‌دهند از ابزار نظارتی و کنترلی استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه تربیت فرهنگی جامعه مرحله به مرحله است، افزود: همانطوری که برای زخم ابتدا مرهم می‌گذارند و اگر در زمان این مرهم کارساز نشد، جراحی می‌کنند و این یک امر عقلی و اعتدال‌گرایانه است چنانچه امیرمومنان علی(ع) می فرمایند؛ «آخر الدواء الکی» یعنی آخرین دوا، داغ کردن و جراحی است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که دولت نباید مشی اعتدال در فرهنگ را فراموش کند، گفت: اعتدال به معنای عدول از ارزش‌های اسلامی نیست، حال آنکه با احساسات و نظرات افراطی نمی‌شود کشور را اداره کرد. چه بسا بی‌تقوایی‌ها و تندروی عده‌ای سبب تزلزل ایمان جوانان و دور شدن آنها از دین ‌شود./935/ت302/ب4

ارسال نظرات