۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۱۹۷۰۱
استاد حوزه علمیه قم:

زیارت قلبی و ارتباط باطنی با امام با ارزش تر از زیارت ظاهری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی، با اشاره به اهمیت ارتباط باطنی با امام در کنار زیارت ظاهری، گفت: ممکن است انسان دور ضریح در طواف باشد اما با گناه و نگاه حرام، باطنا به امام کتک بزند و ممکن است کیلومترها از حرم فاصله داشته باشد اما با انجام کار مورد رضایت امام، زائر ایشان شود.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) با اشاره به جایگاه زیارت و آثار و برکات آن در تحول روحی و تطهیر وجود انسان، نظر تکفیری ها در شرک شمردن زیارت را بدون پایه و اساس برشمرد.

 

وی با اشاره به سختی ها ومشکلات سفر خصوصا در سفرهای زیارتی، خطاب به زائران امام هشتم(ع) گفت: هر چه رنج و سختی که برای تشرف به زیارت ائمه اطهار(ع) تحمل می کنید بیشتر باشد، بیشتر مورد توجه ایشان قرار می گیرد و قطعا مأجور هستید.

 

شرایط کمال کار خیر

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه به تبیین نشانه های کمال خرد از دیدگاه امام رضا(ع) پرداخت و اظهار کرد: نخستین نشانه این است که مردم به خیر فرد امیدوار باشند و بدانند اگر حاجت خود را نزد او ببرند دست خالی بر نمی گردند.

 

این استاد حوزه یادآور شد: به فرموده امام رضا(ع)، کار خیر زمانی به کمال می رسد که دارای سه ویژگی تعجیل، کوچک شمردن و پنهان کردن باشد.

 

زیارت قلبی و ارتباط باطنی با امام، بسیار باارزش تر از زیارت ظاهری است

وی ادامه داد: سومین نشانه کمال خرد از دیدگاه امام این است که مردم از شر فرد در امان باشند؛ ممکن است انسان دور ضریح در طواف باشد اما با گناه و نگاه حرام، باطنا به امام کتک بزند و ممکن است کیلومترها از حرم فاصله داشته باشد اما با انجام کار نیک مانند خدمت به والدین یا رفع حاجت و خدمت به مردم، در باطن، زائر امام باشد.

 

حجت الاسلام حسینی قمی اضافه کرد: زمان زیادی لازم است تا انسان باور کند زیارت قلبی و ارتباط باطنی با امام، بسیار باارزش تر از زیارت ظاهری است هر چند آن هم لازم است.

 

خدمت به مردم بهترین وسیله شکر خداوند است

این کارشناس مذهبی، خسته نشدن از مراجعه مردم را چهارمین نشانه عقل از دیدگاه امام هشتم(ع) برشمرد و افزود: ایشان می فرمایند: «بهترین وسیله شکر خدا، پس از معرفت خدا و ولایت اهل بیت(ع)، خدمت به مردم است».

 

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در حالی که در برابر ظالمان بسیار مقتدر و باصلابت بودند، در برابر خلق خدا بسیار فروتن و متواضع رفتار می کردند تا حدی که حتی از دلاکی هم ابایی نداشتند.

 

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پنجمین نشانه کمال عقل این است که انسان تا آخرین لحظات عمر از طلب علم خسته نشود.  

 

وی با انتقاد از آمار کم مطالعه و کتابخوانی در کشور گفت: البته مردم ما بیشتر به جلسات شفاهی انس دارند اما در عین حال نباید از کتابخوانی غافل بود.

 

برای شناخت دین برنامه داشته باشید

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به این فرمایش امام رضا(ع) که «من دوست دارم مؤمن، محدَّث باشد و دین را بفهمد و درک درستی داشته باشد»، خطاب به جوانان افزود: با امام پیمان ببندید به شهر خود که بازگشتید یک جلسه مذهبی برای افزایش درک دینی خود تشکیل داده و امر اهل بیت(ع) را ترویج کنید.

 

وی با اشاره به مهجوریت کتاب های ارزشمندی چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه وغررالحکم، تأکید کرد: تلاش کنید تا می توانید با افزایش مطالعه، این معارف عظیم را از مهجوریت درآورید.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به روز میلاد امام رضا(ع)، به زائران یادآور شد: سعی کنید عیدی خود را تنها حوائج مادی قرار ندهید بلکه درمان عیوب روحی و اخلاقی خود را نیز از امام بخواهید./930/پ202/ب5 

ارسال نظرات