۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۱۸۶۷۲
نماینده خبرگان رهبری:

اقتصاد، در اسلام ابزاری برای تکامل معنوی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: راه خروج از رکود اقتصادی، ایجاد رونق اقتصادی و پرداختن به بخش صنعت و معدن با تغییر نگاه به امر سرمایه گذاری در کشور است.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در جمع مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که اقتصاد، اصولاً در اسلام هدف نیست، بلکه وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی جامعه است، اظهار داشت: اقتصاد تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف غایی بشر است و نه هدفی که همه فعالیت‌های انسان بر مبنای آن تنظیم شود.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این که اقتصاد در اسلام هدف نیست و هدف این است که انسان تربیت شود و به کمال انسانیت برسد، افزود: باید گفت اقتصاد وسیله این هدف است و باید گفت؛ این وسیله آنقدر مهم است که اگر در دست ملتی نباشد می‌تواند در تحقق کمال انسانی خلل ایجاد کند.


وی با بیان این‌که به منظور توسعه اقتصادی کشور، بایستی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت  و مشکلات این بخش مرتفع شود، افزود: حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر ضمن توصیه در مورد تجار و صاحبان صنایع، جایگاه مهم آنان را در نظام اقتصادی تشریح می کند و از مالک می خواهد به کارها و امور آنان رسیدگی کند و به دیگران نیز در مورد آنان سفارش خیر کند و تلاش نماید مشکلات آنان را رفع کند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که رابطه تجار و سرمایه گذاران با حاکمان براساس اعتماد و محبت شکل می گیرد، ادامه داد: در اینصورت سرمایه اجتماعی افزوده شده و در نتیجه تجار و بازرگانان نیز در شرایط سخت، دولت را تنها نخواهند گذاشت.


وی با بیان این‌که تولید اقتصادی همواره مورد توجه امام علی بوده است، افزود: بدون تولید ثروت نمی توان نیاز نیازمندان و مشکلات اجتماعی و عمومی را برطرف کرد، لذا دولت باید حامی تولید کنندگان و سرمایه گذارانی باشد که تلاش دارند نیازهای جامعه را برطرف کنند.


نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که نگاه ناصحیح به سرمایه‎گذار و امر سرمایه‎گذاری که مانع توسعه سرمایه‎گذاری در کشور شده است بایستی اصلاح شود، ادامه داد: راه خروج از رکود اقتصادی، ایجاد رونق اقتصادی و پرداختن به بخش صنعت و معدن  با تغییر نگاه به امر سرمایه گذاری در کشور می باشد.


وی با بیان اینکه وحدت، همدلی، پرهیز از سیاسی‎کاری و داشتن نگاه ملی از راه‎های ایجاد یک جهش بلند در حوزه اقتصاد کشور است، افزود: حضرت علی(ع) در نامه معروفشان به مالک اشتر، نظام اقتصادی مطلوب را به خوبی ترسیم کرده و براین نکته تأکید نموده‎اند که حکومت اسلامی در جهت بالا بردن سطح تولید، توزیع عادلانه و مصرف صحیح بایستی کاملاً تلاش وافر کند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با اشاره به نظام اقتصادی مطلوب مورد نظر حضرت علی(ع) افزود: این نکته، از دقت و ژرف نگری در بیانات حضرت و مخصوصاً در نامه ایشان به مالک اشتر، به دست می‎آید و باید گفت؛ نظام اقتصادی مطلوب امام(ع)  فقط درصدد رفع نیازمندی های ضروری بشر نیست و با تأمین آنها کار خود را تمام شده نمی‎داند، بلکه درصدد ایجاد عدالت اجتماعی و تأمین رفاه برای همه است.


نماینده خبرگان رهبری افزود: هدف نظام اقتصادی اسلام آن است که انسان را به گونه‎ای تربیت نماید، که همه حرکات و فعالیت هایش در جهت جلب رضایت خداوند و قر‎ب‎الهی باشد، چنانچه چشم انداز آینده  ناشی از سیاست گذاری های اقتصادی کشور حاکی از امنیت سرمایه و ثبات اقتصادی کشور باشد، سرمایه گذار به سمت سرمایه گذاری سوق پیدا خواهد کرد.


وی افزود: سرمایه گذار برای رسیدن به نقطه تصمیم گیری به منظور سرمایه گذاری می بایست از سودآوری فعالیت خود و حفظ مالکیت و عدم تعرض به سرمایه خود اطمینان حاصل کند، این یعنی امنیت و در صورت عدم امنیت سرمایه گذاری و بی ثباتی اقتصادی، سرمایه گذاری در کشور شکل نخواهد گرفت.


عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که باید از اعمال رفتارهای سلیقه ای و تبعیضی در برخورد با سرمایه گذاران پرهیز و فضا را برای سرمایه گذاران، مناسب و روان کنیم افزود: سرمایه گذاری رابطه مستقیمی با اشتغال دارد و اگر اقتصاد از رکود خارج شود رابطه مستقیمی با کنترل تورم و رونق اقتصادی خواهد داشت.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان اینکه نباید با رفتار سلیقه ای موجبات فراری دادن سرمایه گذاران را فراهم کنیم، تصریح کرد: باید امنیت به ویژه امنیت فکری و روانی را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کنیم و تنگ نظری و برخی دیدگاه های امنیتی را در این مورد کنار بگذاریم و با توریست‌ها و سرمایه‌گذار‌ها تا وقتی جرمی رخ نداده باشد، برخورد بسیار محترمانه داشته باشیم./935/پ202/ب4

ارسال نظرات