۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۱۸۵۳۸
نماینده خبرگان رهبری:

نباید اجازه دهیم اخلاق در جامعه سقوط کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیت حتی اگر توسط تعداد اندکی انجام شود، روح معنویت را از جامعه سلب و آسیب جدی به وحدت و انسجام ملی وارد می سازد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار با امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسؤولان شهرستان میانه به تشریح شاخص های حکومت از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخت و اظهار داشت: حفظ عدالت، دارا بودن مقبولیت اجتماعی، آزادی و دموکراسی مورد تأکید مولای متقیان بود.


وی با بیان این‌که وظیفه حاکم از دیدگاه امام علی(ع)، ادای حقوق مردم و اجرای عدالت و وظیفه مردم هم اطاعت است، گفت: باید از حاکم اطاعت شود تا او بتواند خدمت کند و عدالت را میان مردم اجرا کند اما امام علی(ع) معتقد بودند اطاعت زمانی واجب است که حاکم، ادای حقوق مردم و اجرای عدالت را داشته باشد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که امام علی(ع) بارها تقابل حقوق مردم و اطاعت از حاکم را تصریح کرده است، خطبه 216 را مورد اشاره قرار داد و افزود: امام علی(ع) در غوغای جنگ صفین، سربازها را جمع کرد و برای آنها درس حقوق داد. مسائلی را آن هم در میدان جنگ، مطرح کرد که واقعاً غیرقابل تصور است و در جهان نمونه ندارد. آن خطبه، حکومت است.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر توجه مسؤولان به منشور حکومتی امام علی(ع) و توصیه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شهیدان رجایی و باهنر الگوی شایسته ای برای مدیران و مسؤولان نظام هستند که باید سیره و روش آنان به عنوان سرمشق مدنظر قرار گیرد.


وی در ادامه با بیان اینکه در سال فرهنگ و اقتصاد، تمام ابعاد فرهنگ بایستی مورد نظر قرار گیرد، افزود: متأسفانه در حال حاضر موضوع فرهنگ و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامع تنها در مسأله حجاب و عفاف خلاصه شده است، به عبارت دیگر در جامعه ما فریضه امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی ادامه داد: بداخلاقی های سیاسی، غیبت، بهتان، دروغ، پمپاژ نفرت و خشونت، بازی با آبروی مردم، ناراضی تراشی، دشمن تراشی، غارت اموال مردم و ده ها مورد دیگر که با حقوق مردم و تضییع آن مرتبط است باید مورد توجه آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.


نماینده خبرگان رهبری افزود: کسی که با حیثیت و آبروی مردم بازی می کند و در توجیه گناهان بخصوص توجیهات سیاسی، مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ با هدف طرفداری از نظام اسلامی می کند عملش به هیچ عنوان اخلاقی، شرعی و حقوقی نبوده و اینگونه اعمال مشروع و پذیرفته نیست، بلکه گناه آن مضاعف است.


وی ادامه داد: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیت دیگران، حتی اگر توسط تعداد اندکی انجام شود، روح معنویت را از جامعه سلب و آسیب جدی به وحدت و انسجام ملی وارد می سازد. در شرایطی که بدخواهان اسلام و تشیع، با ایجاد و تقویت گروه های تکفیری نظیر داعش، درصدد براندازی اسلام و تشیع هستند، ضرورت وحدت و انسجام جناح های سیاسی، گروه ها و مذاهب اسلامی  بیش از گذشته آشکار می شود.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که نباید اجازه دهیم اخلاق در جامعه سقوط کند تاکید کرد: جامعه اسلامی، جامعه ای است که از در و دیوار آن محبت تراوش کند و در این خصوص با مراجعه به قرآن که بهترین کتاب روش و عمل است می توان به جامعه ایده آل اسلامی دست یافت.


وی تزکیه نفس و تقوا را سبب فروتنی و خشوع مسؤولان در برابر ارباب رجوع دانست و گفت: مسؤولان انتخاب شده اند تا از مشکلات مردم گره گشایی کنند و این امر نعمت بزرگی از جانب خدا به مسؤولان است، باید توجه داشت که دین نباید دولتی باشد، بلکه دولت و سیاست باید دینی باشد
./935/پ202/ب

ارسال نظرات