۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۱۷۷۳۹
استاد حوزه علمیه:

تفکر و تدبر از آداب زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قوام زندگی در گرو تفکر و دوراندیشی به عنوان یکی از آداب زندگی دینی است، گفت: با وجود تاکید قرآن و روایات، متاسفانه این مهم در شرایط امروزی جامعه ما کمرنگ شده است.
حجت الاسلام حميد ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید میرباقری، استاد حوزه علمیه، در جمع زائران و مجاران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به تبیین آداب زندگی دینی پرداخت و اظهار کرد: آیات و روایات بسیاری هستند که به رموز راه و رسم زندگی اشاره کرده دارند و اگر این رموز در زندگی انسان  وارد شود، به سعادت انسان منجر می شود.

 

وی با اشاره به آیات 190 و 191 سوره آل عمران، یکی از آداب زندگی دینی را تفکر و تدبر عنوان کرد و افزود: تفکر، مورد رضایت خداوند و از رموز و زیر بناهای خوشبختی است که در همه امور زندگی از جمله کارهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ارتباط با خانواده و غیره انسان بدان نیازمند است.

 

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: با این وجود این عامل بسیار مهم در معاملات اقتصادی، ازدواج ها و ارتباطات خانواگی امروز کمرنگ شده است از این رو پس از مدتی ارتباط فردی با دیگری قطع می شود زیرا قبل از برقراری ارتباط، تفکر و تدبری صورت نگرفته و بی اساس بوده است.

 

وی با بیان این که پیامبر اسلام(ص) بر کسب آگاهی و دانش پیش از انجام هر کاری سفارش فرموده اند، ادامه داد: هرگاه قصد هرکاری مانند ازدواج یا صاحب فرزنددار شدن داشتید، باید نسبت به همسرداری یا فرزندداری آگاهی نسبی پیداکنید.

 

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: قوام زندگی به این است که با برنامه ریزی و همراه با تدبر و دوراندیشی باشد از این رو تصمیمات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی جامعه باید با فکر و تدبر باشد و گرنه دچار مشکل می شود.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه به روایاتی در این باره اشاره کرد و گفت: حضرت محمد(ص) تفکر را حیات زندگی انسان عنوان کرده اند و حضرت علی(ع) نیز سفارش کرده اند در زندگی اول اهل تقوا دوم اهل تفکر و اندیشه باشید، چون تفکر ریشه همه خوبی ها است.

 

وی اضافه کرد: امام جواد(ع) نیز درباره سخن گفتن بدون تفکر و تعقل می فرمایند: «تا کاری مسجل و محکم نشده درباره آن با دیگران صحبت نکن؛ ممکن است آن کار به هر دلیلی انجام نشود یا با مطرح کردن به دیگران ممکن است در معرض حسودان قرار دهید و یا چوب لای چرخ شما گذاشتن مانع رسیدن شما به خواسته تان می شود.

 

حجت‌الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: دو رکعت نماز با تفکر و تعقل بهتر از یک شبانه روز نماز خواندن بدون توجه و تدبر است و این دو یعنی نمار با تفکر با نماز بدون تعقل قابل مقایسه نیست./1308/پ202/ب5

ارسال نظرات