۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۲۱۷۱۹۵
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد:

مکتب امام صادق مکتب تربیت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مکتب امام صادق(ع) از یک منظر، مکتب تربیت فقیه است که اصول و مبانی را فرا بگیرد و از آن فروع را استنباط و برای مردم بیان کند، گفت: این‌طور است که مکتب اهل بیت(ع) با یک ریشه فقاهتی قوی دست ماست.
 حجت الاسلام ابوترابي فرد، نائب رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه بیست و نهم مرداد ماه در مراسم افتتاح حوزه علوم اسلامی صادقین در مسجد ائمه بقیع در محدوده خیابان ستارخان تهران به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به این‌که مکتب تشیع در پرتو انوار مقدس علمی امام صادق(ع) از این حیات، شکوه و عزت برخوردار است، نقش امام صادق(ع) در تبیین معارف اسلام و قرآن و کلمات پیامبر اعظم(ص) را استثنایی و ویژه دانست و گفت: عمده روایات و احادیثی که علمای بزرگ، فقها و محدثین برجسته به او استناد می‌کنند، از زبان مبارک امام صادق(ع) بیان شده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان این‌که مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت با واسطه یا بی واسطه از محضر امام صادق(ع) استفاده کرده‌اند، به جمله امام مالکی، رییس مذهب مالکی درباره امام صادق(ع) مبنی بر این‌که شخصیت امام صادق(ع) شخصیتی است که مانند او را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه برقلب انسانی خطور کرده است، اشاره کرد و آن را یکی از فاخرترین جملات در تبیین شخصیت امام صادق(ع) دانست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مکتب امام صادق(ع) از یک منظر، مکتب تربیت فقیه است که اصول و مبانی را فرا بگیرد و از آن فروع را استنباط و برای مردم بیان کند، تأکید کرد: این‌طور است که مکتب اهل بیت(ع) با یک ریشه فقاهتی قوی دست ماست.

متولی مدرسه علمیه امام حسین(ع) تهران با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی» را بیان کرد و ابراز داشت: مرجعیت دینی رسول اکرم اسلام(ص) است؛ قرآن دست ما را در دست پیامبر(ص) و ایشان دست ما را در دست امیر مؤمنان(ع) می‌گذارند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که ما از بین شیعیان به گروهی خاصی علاقه ویژه داریم که ویژگی‌های اهل عقل بودن، اهل فهم بودن، فقیه، حلیم، مدارا با مردم، صبور، صدوق و وفا را داشته باشند، درباره اهمیت عقل، گفت: گوهر عقل را باید گرامی داشت و اهل عقل، اندیشه و فکر بود نه اهل هوی و هوس.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد تفاوت حیات حیوانی و انسانی را در حیات عقلانی دانست و ابراز داشت: اگر کار ما مبتنی بر عقل و خرد بود، فعل انسانی و اگر بر اساس غرایض حیوانی بود، کار حیوانی است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی فقیه بودن که در این حدیث شریف بیان شده است، با اشاره به این‌که فقیه انسانی است که از یک اندیشه پرورده شده با علم برخوردار است و درک عمیق دارد، گفت: فقیه کسی است که با تلاش، جهل خود را به علم تبدیل می‌کند؛ فقیه از اوصاف انسان است، خداوند فقیه نیست بلکه عالم و حکیم است.

متولی مدرسه علمیه امام حسین(ع) تهران درباره ویژگی حلیم، با بیان این‌که عالمی ارزشمند است که حلیم است، گفت: مبادا علم باعث شود که انسان خودش را از دیگران برتر ببیند و تحمل دیگران را نداشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی مدارا کردن با مردم، ابراز داشت: اخوی بزرگوار ما که او را به سید آزادگان می‌شناسند، اهل مدارا بود و حتی با مأمورین شکنجه خود مدارا می‌کرد؛ ایشان با این‌که هر روز در اسارت خوشحال بود، روزی خوشحالی مضاعف داشت، یکی از اسرا برای دانستن علت آن، به اخوی بسیار اصرار می‌کند، سپس ایشان می‌گوید امروز فلانی(یکی از افرادی که ابتدای جنگ جزو رزمندگان نبود و لب مرز اسیر شده بود) پس از شش ماه که به او سلام می‌کردم، جواب سلام مرا داد.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به ویژگی صدوق بودن، ابراز داشت: امروز جامعه ما از این جهت در معرض آسیب است./956/پ202/ج

ارسال نظرات