۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۱۶۶۶۲
نماینده خبرگان رهبری:

قانون اساسی اجرا نشود به سرنوشت شوم مشروطه دچار می شویم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلم والمسلمین هریسی هشدار داد: مسؤولان نظام و دولت باید توجه کنند که اگر قانون اساسی جمهوری اسلامی اجرا نشود، به سرنوشت شوم دوران مشروطیت دچار می شود که این در شان نظام اسلامی ما نیست.
حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هريسي، عضو خبرگان رهبري


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال روی کار آمده است، اظهار داشت: اعتدال یکی از آموزه های بسیار مهم دینی و علمی بزرگان اسلام بوده است.


وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به این موضوع مهم توجه کافی شود، بدون تردید بسیاری از مشکلات حال حاضر کشور از بین خواهد رفت، باید آحاد مردم به ویژه احزاب و گروه های و جناح های سیاسی در مسیر اعتدال یاور رییس جمهور در حل مشکلات باشند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که اجرای اصل 15 قانون اساسی می تواند موجب تحکیم انسجام ملی و وحدت داخلی شود، گفت: اجرای این اصل قانون اساسی یکی از وعده های مهم رئیس جمهوری به مردم آذربایجان بوده است.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی ادامه داد: براساس اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی، زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏ و اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتاب‏ های درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد، ولی‏ استفاده‏ از زبان های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏ در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.


وی خاطرنشان کرد: هرچند اجرای برخی قوانین و مقررات درکشور شاید با سختی ها و موانعی مواجه باشد اما باید توجه داشت که اجرای این اصل مهم قانون اساسی یکی از مطالبات مردم بوده و باید پذیرفت که این اصل می توانست در سال های قبل نیز اجرایی شود. با وجود اینکه اجرای این اصل مترقی قانون اساسی موافقان و مخالفانی را دارد اما باید توجه کنیم که اجرای آن اگر با مسایل سیاسی و جناحی ترکیب نشود، می تواند موجب تحکیم انسجام ملی و وحدت داخلی شود.


نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری قانون اساسی ایران را یکی از مترقی ترین و مطلوب ترین قوانین اساسی در میان کشورهای مختلف جهان توصیف کرد و گفت: نقض یکی از اصول و اجرا نشدن آنها اعتبار این قانون مترقی را کاهش می دهد که برهمین اساس لازم است دولت اهتمام جدی برای اجرای تمامی اصول بر جای مانده از خود نشان دهد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی هشدار داد: مسؤولان نظام و دولت باید توجه کنند که اگر قانون اساسی جمهوری اسلامی اجرا نشود، به سرنوشت شوم قانون اساسی دوران مشروطیت دچار می شود که این در شان نظام اسلامی ما نیست.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اهتمام دولت تدبیر و امید دراحیای دریاچه ارومیه را ستود و گفت: یکی دیگر از وعده های دولت یازدهم احیای این دریاچه در حال مرگ بود که از همان نخستین روزهای تشکیل دولت جدید این موضوع جزو اولویت ها قرار گرفت و دولت نشان داد که عزم و اراده بسیار جدی روز این مساله مهم دارد.


نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بدون تردید احیای این دریاچه یکی از مهمترین و سنگین ترین اولویت های کاری دولت روحانی است که تاکنون نیز مطالعات بسیار عمیق و مفیدی را انجام داده و با مشخص کردن متولی خاص به این بحث نشان می دهد که اراده فراوانی برای جلوگیری از مرگ این دریاچه دارد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی احیای دریاچه ارومیه را مسأله حیاتی و حیثیتی برای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: محور احیای این دریاچه باید مسایل فنی و علمی صرف باشد و پرهیز از سیاسی بازی و نگاه های جناحی به این موضوع مهم باید در سرلوحه فعالیت های دولت قرار بگیرد./935/202/ع

ارسال نظرات