۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۶۳۰۵
سخنران حرم رضوی:

نسبت به درخواست از خداوند طماع باشید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید طمعش را نسبت به درخواست از خداوند افزایش دهد، گفت: هر شخصی که درخواست، تضرع و گدایی اش از درگاه خداوند بیشتر باشد از محبوبیت و عظمت بیشتری در نزد پروردگار برخوردار خواهد شد.
حرم رضوي حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته، 22 مردادماه در جوار بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) به بیان راهکارهایی برای محبوبیت در نزد پروردگار و در بین مردم پرداخت و اظهار کرد: نرم خویی، گشاده رویی و مهربانی یکی از راه های کسب محبوبیت است.

 

وی با بیان این که سخاوت و گشاده دستی نیز دل ها را به سوی انسان می کشاند، گفت: در روایات از ملاطفت، لبخند و خوش رویی به عنوان دام محبت یاد شده است که با استفاده از آن می توان دیگران را به خود جذب کرد.

 

سخنران حرم رضوی با بیان این که خوش رویی باعث تثبیت مهربانی ها و از بین رفتن کینه ها می شود، ابراز کرد: امام جواد(ع) در روایتی از پدرانشان و به نقل از حضرت علی(ع) می فرمایند: «شما این امکان و پول را ندارید که برای همه اطرافیانتان هدیه تهیه کنید، بنابراین با روی خوش و گشاده آن ها را جذب خود کنید».

 

حجت الاسلام امین نیا با تأکید بر این که دین داری و تدین، تواضع و فروتنی و بخشش نیز محبوبیت انسان را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: مردم از افراد متکبر و مغرور که خود را برتر و بالاتر از دیگران می پندارند، متنفر هستند؛ در واقع این افراد متکبر به دلیل توهمات ناشی از امکانات و مزیت های چون زیبایی، ثروت، مقام و غیره نگاهی از بالا به پایین دارند، این افراد یعنی انسان هایی که نسبت به دیگران احساس برتری دارند در کلام پیامبر(ص) به انسان های دیوانه تعبیر شده اند.

 

وی با تأکید بر قناعت و چشم پوشی نسبت به اموال دیگران، اظهار کرد: انسان تا جایی که می تواند نباید از دیگران حتی نزدیک ترین افراد درخواستی داشته باشد، این درخواست ها ارزش او در نزد دیگران را پایین می آورد و در مقابل قناعت باعث افزایش محبوبیت او در بین مردم می شود.

 

سخنران حرم رضوی ادامه داد: در مقابل انسان باید طمع اش نسبت به خداوند را افزایش داده و تمام درخواست های کوچک و بزرگش را نزد خداوند مطرح کند؛ در واقع هرچه درخواست ها، تضرع ها و گدایی های انسان از پروردگار بیشتر باشد از محبوبیت، قرب و عظمت بیشتری در نزد خداوند برخوردار می شود.

 

حجت الاسلام امین نیا با بیان این که طبق روایات، سکوت دری از درهای حکمت است، گفت: سکوت نیز انسان را به دیگران نزدیک می کند چرا که مرم به انسان های پرحرف و سخن پراکن علاقه ای نداشته و از آن ها دوری می کنند.

 

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: آراستگی و مرتب کردن ظاهر همچنین طبق سخنی از امام صادق(ع)، مداومت بر تلاوت سوره مبارکه النجم نیز باعث محبوبیت انسان در بین مردم می شود./9312/پ202/ب4

ارسال نظرات