۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۲۱۵۶۱۶
آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر امام رضا:

برخی به دنبال انکار احکام اسلامی هستند اما جرأت ابراز آن را ندارند/ تاکید بر امداد رسانی سریع به مردم غزه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم رضوی تاکید کرد: برخی از افراد با سخنان شان قصد دارند اسلام را انکار کنند اما چون محیط جامعه اسلامی است نمی توانند آن را به صورت آشکار مطرح کنند.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شب گذشته 16 مردادماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه ثامن الحجج(ع) به تبیین دستورات و نکات اخلاقی برگرفته از سخنان امام رضا(ع) پرداخت و اظهار کرد: امام رضا(ع) در روایتی می فرمایند «بالاترین اوج اطاعت انسان آن است که در برابر دستورات الهی تسلیم مطلق باشد؛ چه فلسفه و حکمت این دستورت را بداند و چه نداند.»

 

وی به ارائه توضیحاتی درباره این حدیث امام رضا(ع) پرداخت و با بیان این که دستورات و احکام اسلام به چهار گروه تقسیم می شوند، تصریح کرد: گروهی از احکام فلسفه و حکمت شان برای ما مشخص است؛ برای نمونه ما از فلسفه نماز خواندن آگاهیم و می دانیم که نماز جسم و روح را تربیت کرده و روح را پالایش و به خدا نزدیک می کند و میان انسان و گناه فاصله می اندازد؛ همچنین می دانیم که زیارت ائمه اطهار(ع) اسباب آرامش انسان است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که ما همچنین از فلسفه حج و زیارت خانه خدا مطلّع هستیم، گفت: در حج با گردهم آمدن مسلمانان از سراسر دنیا در اطراف خانه خداوند سنگر اتحاد اسلام تشکیل می شود، گردهمایی و جمعیتی که پشت دشمنان اسلام را به لرزه می اندازد به گونه ای که یکی از آنها اذعان کرده بود تا زمانی که این خانه و حج برپا است و مسلمانان در اطراف آن اجتماع می کنند، جمعیت ما در خطر است از این رو باید مسلمانان را از اطراف این خانه دور کنیم.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم به گروه دیگری از احکام اشاره و ابراز کرد: گروهی دیگری از احکام وجود دارند که ما از فلسفه آن ها آگاه نیستیم اما ائمه اطهار(ع) فلسفه و حکمت  این احکام را در روایت های خود مطرح کرده اند.

 

وی در معرفی بخش دیگری از احکام اسلامی عنوان کرد: گروه سوم گروهی از احکام هستند که در گذشته حکمت و فلسفه آن ها مشخص نبود اما با گذشت زمان فلسفه آن ها نمایان شد؛ به عنوان مثال نوشیدن خون یکی از مواردی است که اسلام هزار و 400 سال قبل آن را نهی کرده در حالیکه حکمت آن مشخص نبود اما امروز علم مشخص کرده است که خون مرکز تمام ویروس ها و میکروب ها است، بیماری ها از طریق خون به انسان حمله می کنند و برای این که سلامت و یا بیماری و نوع بیماری انسان مشخص شود از او آزمایش خون می گیرند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گروهی دیگر از احکام اسلامی وجود دارند که ما فلسفه آن ها را نمی دانیم، برای نمونه ما نمی دانیم که چرا نماز صبح دو رکعت و نماز مغرب سه رکعت است و یا اینکه چرا گوشت برخی حیوانات حرام و گوشت برخی حیوانات حلال است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: همانطور که امام رضا(ع) فرمودند ما باید در برابر همۀ این احکام و دستورات مطیع باشیم، گویا ایشان این حدیث شان را برای امروز ما بیان کرده اند چرا که امروز عده ای عنوان می کنند احکام اسلام باید عُرفی شوند یعنی هر حکمی که مصلحت و حکمتش آشکار بود را می پذیریم و هر حکمتی که مصلحت نبود را نمی پذیریم؛ آنها می گویند فلسفه فلان مجازات اسلامی را نمی دانیم از این رو آن مجازات باید حذف شود یا می گویند فلان حکم را دنیا قبول ندارد و یا اینکه اختلاط مرد و زن را عیب نمی دانند.

 

وی با بیان این که سخنان این افراد شرک است، افزود: این افراد با سخنان شان قصد دارند اسلام را انکار کنند اما چون محیط جامعه اسلامی است نمی توانند آن را به صورت آشکار مطرح کنند.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که خداوند مصلحت انسان را در این احکام قرار داده است، گفت: این افراد نمی دانند که تمام علم بشری از ابتدا تا امروز در برابر علم الهی مانند قطره ای در برابر اقیانوسی وسیع است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به تشریح و تبیین روایت و دستور دیگری از امام رضا(ع) پرداخت و اظهار کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: «تقوای الهی پیشه کنید و زبانتان را اصلاح کنید.»؛ ایشان در این روایت خود تأکید می کنند کسی که زبانش را اصلاح کند تمام اعمالش در دنیا اصلاح می شود.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر این که مشکل و بدبختی دنیای امروز به دلیل رعایت نکردن این نکته اخلاقی است، گفت: برای مثال به زمان انتخابات نگاه کنید (شخص خاصی مد نظر من نیست)، در این برهه از زمان افراد وعده ها و قول هایی می دهند که نمی توانند به همۀ آن ها عمل کنند؛ اگر این افراد در همان ابتدا قدرت اجرایی خودشان را محاسبه کرده و بر اساس آن قول بدهند و سخن بگویند در ادامه اعمالشان نیز اصلاح می شود.

 

وی تصریح کرد: به عنوان مثالی دیگر، اعلامیه های بلند بالایی به نام حقوق بشر نوشته شده است که انسان از خواندن آن ها که در حمایت از مظلومان و محرومان نوشته شده است لذت می برد اما هنگامی که جنگ غزه پیش می آید انسان متوجه می شود که همه این سخنان دروغ بود و همین دروغ ها باعث می شود تا اعمال آن ها نیز اصلاح نشود؛ در واقع جنگ غزه نشان داد که تمام این اعلامیه ها، مجامع حقوق بشر و تشکیلات و جمعیت حامیان عرب توخالی است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توصیه کرد: بیایید تصمیم بگیریم زبانمان را اصلاح کنیم، دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، شایعه سازی و شایعه پراکنی نکنیم تا اعمال مان و در نتیجه جامعه مان اصلاح شود.

 

وی با بیان این که ما در نمازمان می گوییم « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، ابراز کرد: بیایید در همین دو جمله با خداوند صادق باشیم و به معنای واقعی خداوند را بپرستیم و پرستش گر شیطان، شهوت، پول، قدرت و مقام نباشیم؛ بیایید فقط از خداوند یاری بخواهیم و به ملت خودمان متکی باشیم نه به شرق و غرب؛ بیایید منتظر نمانیم تا ببینیم مسئله انرژی هسته ای به کجا می رسد، مسئله ای که معلوم نیست به سر انجامی برسد یا خیر.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نباید از دیگران کمک و یاری بخواهیم، تصریح کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که حرف حساب در آن خریدار ندارد و باید با تلاش و کوشش حق خودمان را بگیریم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به سومین روایت از امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که می فرمایند: «خیر دنیا از دست شما نرود؛ آخرت بدون دنیا تأمین نمی شود»؛ در واقع این روایت تأکید می کند که کشور اسلامی باید ثروتمند و قدرتمند باشد و دنیایش را آباد کند؛ در جامعه اسلامی حتی یک نفر نباید بیکار و فقیر باشد.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: گمان نکنید اسلام انسان را به فقر و جامعه ضعیف و فقیر دعوت می کند، اسلام تأکید می کند باید علم، ثروت و قدرت عمومی جامعه افزایش یابد و دنیا را برای تأمین آخرت داشته باشند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به جنگ غزه اشاره کرد و با بیان این که جنگ غزه فروکش کرده است، گفت: تمام کشورهای اسلامی در برابر حوادث این جنگ مسؤولند، مجروحان این جنگ که نزدیک به هشت هزار نفر هستند باید مداوا شوند، محاصره غزه باید شکسته شود و مجروحان به سایر کشورهای اسلامی منتقل شوند، در این میان جمهوری اسلامی ایران آمادگی خودش برای درمان مجروحان را اعلام کرده است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین ویرانی های این جنگ باید از بین برود و به کوری چشم دشمن بهتر از قبل تعمیر و ساخته شود تا معلوم شود که مردم غزه تنها نیستند و مسلمانان در کنار آن ها هستند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: نکته دیگر این است که باید کاری کرد تا یاد و خاطره جنگ غزه در یادها بماند و فراموش نشود؛ در واقع باید اسرائیل و حامیان غربی و عربی اش را بشناسیم و به خاطر بسپاریم تا به یک الگو برای آینده ما تبدیل شود. /9312/پ201/ج

ارسال نظرات