۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۱۵۴۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مادران جذابیت‌های دین را به فرزندان منتقل کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: مادران باید نگاه فرزندان به دین را به گونه ای تغییر دهند که احکام دین در نظر آنها جذاب باشد، اگر تربیت بدین گونه باشد، پایدار مانده و هیچ امری نمی تواند آن را خدشه دار کند.
مادران جذابیت‌های دین را به فرزندان منتقل کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ناهید طیبی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز، در سلسله نشست های حلقه معرفت، که در رواق دارالاجابه، حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: مادران نباید احکام دین را برای فرزندان مشقت بار و سخت ارائه دهند.

 

وی گفت: مادران می بایست سطح اطلاعات و معنویت خود را نسبت به تربیت فرزند بالا ببرند. مادری که نسبت به حجاب شناخت کامل داشته باشد، فرزند خود را نیز با حجاب و آگاه تربیت می کند.

 

این کارشناس مسائل خانواده گفت: پیامبر اکرم( ص) می فرمایند: «السَّعیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنِ اُمِّهِ، وَالشَّقِیُّ مَن شَقِیَ فی بَطنِ اُمِّه خوش بخت، کسى است که در رَحِم مادرش خوش بخت شده است و بدبخت، کسى است که در رَحِم مادرش بدبخت شده است.»، این حدیث به این معنا است که تربیت مادر در سرنوشت فرزند اثر گذار است، از این رو اگر مادر وظایف دینی خود را انجام دهد، فرزند نیز در انجام وظایف خود کوتاهی نمی کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به وظیفه خطیر مادران در تربیت فرزند اشاره و ابراز کرد: مادران باید نگاه فرزندان به دین را به گونه ای تغییر دهند که احکام دین در نظر آنها شیرین باشد، فرزندان باید عاشقانه تکالیف دینی خود را انجام دهند؛ اگر تربیت بدین گونه باشد، پایدار مانده و هیچ امری نمی تواند آن را خدشه دار کند.

 

طیبی گفت: دین نظم و قانون را به انسان ها آموزش می دهد، در دین اسلام برای بعضی از اذکار، تعداد مشخصی در نظر گرفته شده است، به طور نمونه تعداد اذکار در تسبیحات حضرت زهرا(س) مشخص است و این نشان از راز و حکمت آن است.  

 

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که چرا در بین چهارده معصوم، تنها یک بانو ،وجود دارد، گفت: حضرت زهرا(س)، محور اصلی ائمه اطهار(ع) هستند، در امور معنوی فرقی بین زن و مرد نیست، اما امامت و رهبری جامعه بر عهده مردان است. چرا که امری اجرایی است و امام باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد یا در جنگ و مسایل دیگر، فرماندهی را به عهده بگیرد که این کار برای زنان دشوار است.

 

وی به آسان گیری در امر ازدواج اشاره و ابراز کرد: اگر در ازدواج انتخاب صحیح داشته باشید، مشکلات به مرور زمان حل می شود، در مسائل به خداوند توکل کنید، چرا که خداوند در آیه 32 سوره نور می فرماید: « وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ، بى‏همسران خود، و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید. اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خویش بى‏نیاز خواهد کرد، و خدا گشایشگر داناست.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان اگر راه را درست انتخاب نکند یا در رسیدن به اهدافش تلاش نکند، خروجی نامطلوب و سختی که از آن حاصل می شود، نتیجه عملکرد خود اوست، و در مقابل اگر انسان در امور خود تلاش بکند و به نتیجه نرسد، امتحان الهی است./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات