۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۱۲۴۰۶
نماینده خبرگان رهبری:

ماه رمضان جنبه تربیتی و آموزشی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: ماه رمضان جنبه تربیتی و آموزشی دارد و می خواهد اراده انسان را تقویت کند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه ایام، سال ها و زمان ها برای خدا هستند، چون مخلوق خدا هستند، زمان یک پدیده است و بنابراین همه زمان ها از آنِ خداست، حال وقتی می گوییم رمضان ماه خداست منظور این است که این ماه دارای اجلال است یعنی رمضان در میان زمان های دیگر از جلال و شرافت خاصی برخوردار است.

 

وی افزود: ماه رمضان دارای ویژگی های خاصی است که علی‌رغم بیشتر بودن این ویژگی ها نسبت به سایر ماه ها این خصوصیات به عظمت ماه رمضان نیز دلالت دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هریسی ادامه داد: مغفرت و نعمت های الهی همیشه وجود دارد اما در رمضان بیشتر است و به سوی بندگان سرازیر می شود و مردم از فیوضات خداوند بیشتر برخوردار می شوند. خداوند این ماه را ماه مهمانی خودش قرار داده و قرآن را نیز در این ماه نازل کرده است که در واقع یک نوع پذیرایی از بندگان اوست.

 

وی با اشاره به اینکه در رمضان برکات خدا می بارد، گفت: ماه رمضان ماه جشن قرآن است و این جشن قرآن و ضیافت الهی با روزه برگزار می شود. رمضان جشن معنوی و الهی و خودسازی است. روزه انسان را می سازد و به نوعی تمرین ترک حرام است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: انسان دارای قدرت و اراده است به طوری که در ماه رمضان حتی حلال خدا را در یک بازه زمانی حرام می کند. وقتی شخصی دچار گناه می شود، خودش مرتکب شده است چرا که او قدرت و اختیار دارد و می تواند گناه نکند.

 

وی با بیان این‌که ماه رمضان جنبه تربیتی و آموزشی دارد و می خواهد اراده انسان را تقویت کند، خاطرنشان کرد: در این میان آنچه که از همه مهمتر و تاثیرگذارتر است و روح همه اعمال ماه رمضان محسوب می شود اخلاص است. اخلاص است که خود را می سازد. هیچ عملی نیز به اندازه روزه  فرد را به اخلاص نزدیک نمی کند. اخلاص شرط عبادت است و جوهره انسان را براق و درخشان می کند.

 

وی افزود: وقتی فردی برای خدا مبارزه می کند و در رمضان لب به آب و غذا نمی زند حتی پنهانی و در مخفیگاه، این اخلاص است و نشان دهنده اراده و قدرت اوست. اگر اعمال خوب برای خدا نباشند یک جایشان کرم خوردگی پیدا می کند اما اگر برای خدا باشد تمام عیار می شود. رمضان دریای عظیم مغفرت است و سالی یک بار به روی انسان ها باز می شود تا انسان ها در آن شسته شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هریسی در پایان عنوان کرد: به اخلاص بیشتر توجه کنیم و اعمالمان را فقط برای رضای خدا انجام دهیم تا به یک فرد تمام عیار تبدیل شویم، اگر چنین شویم خودمان را با هدف ماه رمضان منطبق کرده ایم و با فلسفه وجودی رمضان نیز آشنا شده ایم اما اگر چنین نباشیم فقط تکلیف را از گردنمان ساقط کردیم و به شکل سوری و ظاهری عمل کرده ایم./935/د101/ب

ارسال نظرات