۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۱۲۱۰۱

نگاهی به مؤلفه‌های سلامت قلب

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی، آرامش، خشوع، پاکیزگی،رحمت، رأفت و خوف را از نشانه های سلامت قلب بیان کرد.
 حجت الاسلام رفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد آیت الله گلپایگانی قم به ادامه تبیین دعای امام عصر(عج) پرداخت و بیان داشت: حضرت درخواست می کند که خداوندا « إملأ قلوبنا بالعلم و المعرفة»  دلهای ما را از علم و معرفت سیراب کن.
 
وی قلب در قرآن را دارای سه معنا دانست و گفت: اولین معنا، عقل است که قرآن این گونه از آن یاد می کند «إن فی ذلک لذکری لمن کان له قلب»، روح، دومین معنای قلب است همچنان که در قرآن بیان شده است «و بلغت القلوب الحناجر»، سومین و آخرین معنای قلب که مورد نظر است و این فراز از دعای امام عصر (عج) به اهمیت مرکز احساسات و عواطف در انسان اشاره می کند.
 
حجت الاسلام رفیعی با بیان این که انسان دارای دو ثقل مهم اندیشه و عواطف است  به نشانه های سلامت قلب اشاره کرد و بیان داشت: یکی از نشانه های قلب سالم، آرمش است که با حوادث روزگار نمی لرزد همانند گفته امام راحل که فرمودند«با دلی آرام از میان شما می روم».
 
وی یکی  دیگر از علامت های قلب را خشوع و خوف از خداوند برگزید و افزود: قلب سلیم هنگام شنیدن روضه اهل بیت (ع) و معارف الهی خاشع می شود همچنان که فضیل راهزن با شنیدن آیه «الم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم بذکر الله» قلبش لرزید و توبه کرد.
 
حجت الاسلام رفیعی پاکیزگی، استقامت، رحمت و رأفت را از نشانه های دیگر قلب سالم عنوان و خاطرنشان کرد: قلب باید از کینه به دور و محکم باشد تا در برابر هر شبهه ای نلرزد./921/پ202/س
ارسال نظرات