۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۱۱۰۸۲
استاد حوزه علمیه بابل:

نخستین برکت روزه داری گشایش درهای حکمت به روی انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل، نخستین برکت روزه را گشایش درهای حکمت برای انسان بیان و گفت: با روزه داری و کنترل شهوات درهای حکت الهی به سوی قلب انسان باز می شود و کم کم انسان دارای الطاف خاصه قرار می گیرد.
ححت الاسلام قائمي، استاد حوزه علميه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید هادی قائمی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه بابل امروز در جلسه تفسیر حدیث معراج با بیان این که پیامبر گرامی اسلام از انسان به عنوان موجودی پیچیده نام برد و تصریح کرد: انسان قابلیت ترقی و هم تنزل دارد و بر این اساس است که خداوند در قرآن از برخی انسان ها به حیوانات و در جایی دیگر بالاترین مرتبه خلقت در عالم هستی و بالاتر از ملائک مقرب الهی می داند.

 

وی ادامه داد: انسان اگر بر نفس خود مسلط شود می تواند به درجات عالی و مرتبه های بلند دست یاید و به همین دلیل این اختیار مقدمه رشد و صعود انسان است.

 

این استاد حوزه علمیه خاتم الانبیاء از ماه های رجب و شعبان به عنوان مقدمه ای برای دست یابی به برکات ماه مبارک رمضان نام برد و خاطرنشان کرد: در روایات زیادی از اجر و ثواب روزه در ماه های رجب و شعبان نام برده شده است و ائمه معصومین(ع) به خصوص به یاران نزدیک خود توصیه روزه داری در ماه شعبان را بیان می کردند.

 

وی افزود: اولیاء الهی از ماه رجب، دامن همت به کمر می بستند و در ماه شعبان ادامه می دادند و بعد به ماه خدا وارد می شدند تا شب های قدر را درک کنند.

 

حجت الاسلام قائمی با اشاره به روایتی در خصوص برکات روزه از آن به عنوان سپر آتش جهنم یاد کرد و گفت: بسیاری از افراد هستند که در اکثر روزهای سال اقدام به روزی گیری می کنند هر چند هوا بسیار گرم و شرایط کاری آنها سخت باشد زیرا آنها لذت بهره مندی از برکات این روزه را چشیدند.

 

وی ادامه داد: در شب معراج وقتی برخی از اسرار روزه به پیامبر گرامی اسلام اعلام شد و خداوند فرمود که اگر انسان حلاوت گرسنگی، سکوت و خلوت در راه خدا را چشیده باشد، نه تنها در زندگی بی صبری نمی کند بلکه آرامش در سراسر زندگی اش حاکم می شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل، نخستین برکت روزه را گشایش درهای حکمت برای انسان بیان و تصریح کرد: با روزه داری و کنترل شهوات درهای حکت الهی به سوی قلب انسان باز می شود و کم کم انسان دارای الطاف خاصه قرار می گیرد.

 

وی برکت دیگر روزه داری را حفظ و کنترل قلب برای انسان بیان کرد و افزود: انسان با گرفتن روزه می تواند قلب خود را تنها در مسیر الهی قرار بدهد و قلب او غیر خدا جایی نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام قائمی با توصیه به خلوت گزینی و فراغت از دغدغه های زندگی دنیایی در ایام پایانی ماه شعبان و ماه رمضان گفت: از توصیه های ائمه در ماه های شعبان و رمضان به یاران و شیعیان این بود که پاسی از شب را در خلوتی با خدا بگذرانند.

 

وی تقرب به درگاه الهی را از نتایج دیگر روزه داری بیان و خاطرنشان کرد: قرب الهی نصیب هرکسی نمی شود یعنی انسانی که روزه بگیرد و قلبش و نفسش در اختیار بگیرد هیچ گاه به سمت مال، غذا و لذات حرام نمی رود.

 

این استاد حوزه علمیه به چهارمین برکت روزه داری پرداخت و تصریح کرد: یکی از نتایج روزه داری این است که فرد روزه دار حقیقی با حزن برای گذشته و خوف برای آینده و درک حقیقت گناه سعی می کند زندگی خود را با طهارت بگذارند.

 

وی افزود: آسان گیری با مردم، عدم چشم داشت به مال دیگران، حق گویی و عدم نگرانی از مشکلات مالی در دنیا و نیز سبکبالی در هنگام مرگ از نتایج روزه داری حقیقی است.

 

حجت الاسلام قائمی با توصیه به آماده کردن قبل از مواجه شدن با ماه مبارک رمضان گفت: باید انسان از قبل از ماه مبارک رمضان  با رسیدگی به وضعیت مالی، اخلاقی و امورد اعتقادی خود خود را برای درک ضیافت الهی آماده سازد/1313/پ202/ب1

ارسال نظرات