۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۰۶۳۲۴

برای نخستین بار در خراسان جنوبی طرح دهگردشی موقوفات اجرا می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که اجرای دهگردشی علاوه بر شناسایی موجب احیای موقوفات می شود، گفت: از ابتدای ماه جاری برای نخستین بار طرح دهگردشی در روستاهای مختلف خراسان جنوبی انجام خواهد شد.
وقف ميراث جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که در این طرح به صورت هفتگی و منظم با هدف احیای موقوفات، قیمت گذاری ارزش ریالی موقوفات مطابق ارزش روز و پیگیری مشکلات مربوط به حوزه وقف و اماکن متبرکه از روستاهای مختلف خراسان جنوبی بازدید می شود، گفت: این طرح گامی موثر در اجرای نیات واقفان است که از طریق آن می توان وقف هایی را که درگذشته انجام شده به روز رسانی کرد و مطابق نیت واقف به مصرف رساند.

 

وی افزود: با توجه به این‌ که اکثر موقوفات در روستاها به صورت پراکنده بوده و افراد به دلیل عدم اطلاع از قوانین و احکام شرعی وقف، حق موقوفات را پرداخت نمی کنند اجرای طرح دهگردشی فرصتی جدید برای آگاهی از موقوفات و اجرای نیات واقفان در سطح استان است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین از ثبت 10 موقوفه از ابتدای ماه جاری تاکنون خبرداد و گفت: شفاف سازی عملکرد اوقاف برای مردم موجب افزایش جلب اعتماد آنها و افزایش تعداد موقوفات در خراسان جنوبی شده است.

 

حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: با بیان این که از ابتدای سال جاری تاکنون 428سند اجاره برای موقوفات استان در سیستم جامع موقوفات کشور ثبت شده است، گفت: هدف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از انجام این کار به روز رسانی اسناد اجاره موقوفات و تنظیم اسناد قانونی برای آنها است.

 

وی افزود: از این تعداد سند 69 سند اجاره مربوط به شهرستان بیرجند و درمیان، 99 سند مربوط به شهرستان طبس، 50 سند مربوط به شهرستان قاین، 68 سند مربوط به شهرستان فردوس، 6 سند مربوط به شهرستان نهبندان، 16 سند مربوط به شهرستان سربیشه و 43 سند نیز مربوط به موقوفات شهرستان سرایان است.

 

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین از تنظیم و تجدید 8 سند در سال جاری در شهرستان های بشرویه و زیرکوه خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری 25 سند در شهرستان های خضری و 36 سند در شهرستان خوسف با مستاجران تمدید شده است.

 

 حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: بروز رسانی اسناد اجاره بهای موقوفات موجب می شود املاک موقوفه ارزش واقعی مالی خود را در جامعه به دست آورند.

 

 وی با بیان این که سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه سبب کاهش مشکلات جدی در زمینه تشخیص وضعیت موقوفات شده است، گفت: در این سامانه اطلاعات و مدارک در خصوص موقوفات هر استان و شهرستان و ویژگی های آن به راحتی قابل دسترستی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین از وقف ده هزار سهم از شرکت توسعه و عمران احسان کاران شرق بیرجند برای انجام امور خیریه و کمک به ایتام خبرداد و گفت: ارزش این سهام با یک قطعه زمین بیش از 92 میلیون تومان است.

 

وی با اشاره به رشد چشمگیر وقف در سال جاری نسبت به سال های گذشته در استان، گفت: انجام وقف براساس نیازهای روز جامعه دست مسؤولان اداره کل اوقاف را در زمینه خدمت رسانی به مردم و اعطای کمک های مالی از محل موقوفات برای کار آفرینی، اشتغال زایی، سلامت و حوزه های پژوهشی در جامعه باز می کند./968/پ202/ب

ارسال نظرات