۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۰۴۴۷۳
امام جمعه بیرجند:

خوش بینی مهم ترین اصول تفکر اسلامی در سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیرجند با بیان این که رواج تفکر و دیدگاه خوشبینانه در زندگی موجب افزایش صبر در میان مردم و سلامت اخلاقی جامعه می شود، گفت: خوش بینی یکی از مهم ترین اصول تفکر اسلامی در سبک زندگی دینی یک مسلمان به شمار می آید.
علي رضايي امام جمعه بيرجند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که خوشبینی به این معنا است که انسان رحمت خداوند را در عالم هستی جاری ببیند و هیچ گاه از رحمت و مهربانی خداوند مأیوس نشود، گفت: خوشبینی در بلند مدت زمینه افزایش اعتقاد و ایمان را در انسان فراهم کرده و همین موضوع موجب می شود انسان با دیگران مهربان بوده و بخشش گناه دیگران برای او آسان تر می شود.

 

وی افزود: خوشبینی به معنای نادیده گرفتن کاستی ها، انتقاد نکردن و عدم تلاش در جهت بهبودی اوضاع نیست بلکه به معنای دیدن واقعیت و برنامه ریزی دقیق، هدفمند و امیدوارانه برای تغییر آن است بنابراین معمولا افراد مثبت اندیش در یک موقعیت ثابت ارتباطی بیشترین لذت را می برند و اثربخش ترین ارتباط را با دیگران دارند.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که انسان های خوشبین همه نیروهای وجودی خود را برای رسیدن به خوبی ها به کار می گیرند، گفت: این افراد برخلاف انسان های منفی گر هرگز از تلاش و کوشش غافل نشده و همواره برای بهبود زندگی خود و دیگرن تلاش می کنند.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی با بیان این که داشتن افکار و دیگاه منفی گرایانه موجب رکود انسان می شود، گفت: خوشبینی و مثبت اندیشی از ضرورت های زندگی امروز است و بشر بدون داشتن تفکر خوشبینانه و افکار مثبت در جهان امروز دچار تباهی و سرگشتگی می شود.

 

وی افزود: اگر انسان پیوسته در ذهن خود افکار منفی را پرورش دهد به یقین از دوران عمر او کاسته می شود و هراس و ترس بر روابط او با دیگران حاکم شده و چنین انسانی به حتم از معاشرت با دیگران هرگز لذت نخواهد برد.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که حسد، طمع، خشم، شهوت، خودپسندی، افکار و اعمال نسنجیده و خودخواهی از مهم ترین آفت های فکری هستند که انسان به آنها دچار می شود، گفت: این آلودگی ها موجب پیدایش انواع افسردگی ها در انسان شده که بر سلامت جسمی، احساسی و معنوی او تاثیر می گذارد بنابراین اگر انسان به صورت مدوام به این آلودگی ها دچار باشد مغز او تحت تاثیر قرار گرفته و توانایی فکر کردن و دیدن واقعیت ها از او سلب می شود.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی ادامه داد: انسان باید همواره در زندگی افکار مثبت داشته باشد و از دوستی و معاشرت با افرادی که دارای تفکرات منفی گرایانه دارند پرهیز کند.

 

وی داشتن تعادل در زندگی را از ضرورت های زندگی در جهان معاصر عنوان کرد، گفت: انسانی که دچار انواع آفت های فکری می شود نه تنها زمینه سازندگی را در خود از بین می برد بلکه جامعه را هم دچار رکود و عقب ماندگی می کند./968/پ202/ب

ارسال نظرات