۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۰۰۸۶۴
سوگواره شهادت بانوی دو عالم برگزار شد؛

باران غم در بهار خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مراسم دسته روی و عزاداری سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام با حضور عاشقان اهل بیت(ع) در شهرها و روستاهای استان خراسان شمالی در هوایی بارانی برگزار شد.
مراسم عزاداري شهادت حضرت فاطمه (س) در بجنورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، همزمان با سوم جمادی الآخر و سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم عزاداری و دسته روی عاشقان اهل بیت(ع) در خیابان ها، مساجد، حسینیه ها و امامزاده های شاخص استان خراسان شمالی برگزار شد.
مراسم دسته روی هیئات مذهبی در خیابان ها و عزاداری شهادت دخت نبی مکرم اسلام همزمان با دهه دوم فاطمیه در این استان، در حالی برگزار شد که امروز غالب مناطق خراسان شمالی بارانی بود.
استان خراسان شمالی هزار و 75 مسجد و حسینیه، 154 امامزاده و بقعه متبرک، هزار و 65 هیأت مذهبی و 800 مداح دارد و گفته شده مراسم امروز در غالب این اماکن مذهبی با حضور روحانیان و مبلغان مذهبی و نیز مداحان اهل بیت(ع) برگزار شده است.
البته دیشب هم مراسم های محوری عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در برخی از مساجد شاخص و امامزاده های خراسان شمالی برگزار شد که مهم ترین آنها مراسم بزرگ عزاداری شب شهادت بانوی دو عالم در حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) بود، در این مراسم حجت الاسلام علی اکبر دهقان، استاد حوزه علمیه قم به عنوان سخنران میهمان در مورد شخصیت و سیره حضرت فاطمه(س) سخنرانی کرد.
مراسم دسته روی هیئات مذهبی در بجنورد، مرکز خراسان شمالی صبح امروز از محل مسجد انقلاب و حوزه علمیه امام خمینی(ره) آغاز شد و هیأت های زنجیرزنی و سینه زنی پیش از ظهر به حرم امامزاده سیدعباس(ع) رسیده و در این مکان مقدس به صورت تجمیعی عزاداری کردند.
 
ایام فاطمیه دوم و فعالیت تبلیغی 430 روحانی در خراسان شمالی
در ایام فاطمیه دوم که بر اساس روایت شهادت حضرت فاطمه(س) 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص)، روزهای احتمالی شهادت آن بانوی بزرگوار محسوب می شود؛ با توجه به اعلام ادارات کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در مجموع 430 روحانی مبلغ به مساجد و امامزاده های این استان اعزام شده اند.
حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، گفته بود که این روحانیان از حوزه های علمیه قم، مشهد و خراسان شمالی در قالب طرح هجرت به مناطق شهری و روستایی این استان مهاجرت کرده و در این ایام امور تبلیغی را در مساجد و حسینیه ها مدیریت می کنند.
وی اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در دهه دوم فاطمیه، 250 مبلغ روحانی را در قالب طرح هجرت کوتاه مدت برای فعالیت تبلیغی به مناطق شهری و روستایی این استان اعزام کرده و علاوه بر این 110 مبلغ و مبلغه شامل 70 روحانی مرد و 40 مبلغه هم پیش از این در قالب طرح هجرت بلندمدت در روستاهای خراسان شمالی ساکن بودند و در ایام فاطمیه، برنامه های عزاداری را مدیریت می کنند.
همچنین بنا به گفته حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی این اداره کل نیز 70 مبلغ شامل 50 مبلغ اعزامی از حوزه علمیه قم و 20 مبلغ بومی را برای برگزاری طرح سوگواره یاس نبوی، ویژه ایام شهادت حضرت زهرا(س)، به امامزاده های استان اعزام کرده است.
 
مراسم شمع گردانی شام غریبان شهادت حضرت زهرا(س) در بجنورد
حجت الاسلام سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: عصر پنج شنبه، سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)، همایش ملی «رهروان یاس نبوی» ویژه بانوان ولایی استان در هشت امامزاده شاخص شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی برگزار می شود.
وی اضافه کرد که مراسم سنتی شمع گردانی شام غریبان شهادت بانوی دو عالم نیز پنج شنبه شب با حضور دوست داران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت در حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.
در این مراسم سنتی، عزاداران فاطمی بعد از نماز مغرب و عشاء در حرکتی نمادین با روشن کردن شمع در کنار مرقد مطهر برادر امام رضا(ع)، در سوگ بزرگ بانوی دو عالم، مرثیه سرایی می کنند.
گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.
علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند./9314/پ202/ع
ارسال نظرات