۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۰۷۸۳
نماینده مجلس خبرگان:

مدیریت افراد بی انگیزه در حوزه فرهنگ قدرت نظام اسلامی را تضعیف می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله عالمی با بیان این که باید مراقب بود در حوزه فرهنگ از کسانی استفاده شود که نسبت به دین و فرهنگ کشور تعصب داشته باشند، گفت: استفاده کردن از افراد بی تعصب و بی انگیزه، هدر دادن امکانات تضعیف قدرت نظام در مقابله با تهاجم فرهنگی است.
آيت الله حسن عالمي، نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي

آیت الله حسن عالمی، نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی کشور، گفت: من تصور می کنم امروزه عرصه فرهنگ عرصه جنگ بین ما و دشمنان ملت است و دشمن نه تنها هیچ گاه از دشمنی و تهاجم فرهنگی منصرف نشده است بلکه حتی کوتاه هم نیامده و بسیار جدی تر از گذشته فعال می کند.

 

ضرورت توجه به مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ

 

وی نگرانی های مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت فرهنگی کشور را مهم و واقعی خواند و افزود: مقام معظم رهبری از سالهای قبل نسبت به شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمن هشدار داده اند؛ ما در مقابل این تهاجم فرهنگی چقدر برنامه ریزی و دفاع کرده ایم و چقدر تلاش کرده ایم تا جامعه را ایزوله کرده و شرایطی را ایجاد کنیم که دشمن نتواند بر فرهنگ این کشور تاثیر سوء بگذارد.

 

آیت الله عالمی به پیچیده تر و متنوع تر شدن فعالیت های رسانه های تهاجمی دشمن در مقابل انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در دفاع از فرهنگ غنی اسلامی، نوآوری متناسب با تهاجم های دشمنان صورت نگرفته و اهتمام کافی برای رسیدگی به مسائل فرهنگی کشور گذاشته نشده است تا بتوانیم با این شبیخون و ناتوی فرهنگی به صورت جدی مقابله کنیم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان مصادیقی از نمادهای فرهنگی نامتناسب با فرهنگ اسلامی در کشور، زمینه مناسب برای کار فرهنگی را بسیار فراهم دانست و گفت: برای نمونه، یک بار در حرم یکی از معصومین(ع) جوان مسلمان و معتقد و با ظاهری آراسته را دیدم که صلیبی را به گردن انداخته بود. وقتی به او تذکر دادم، نه تنها نگاه منفی نداشت بلکه به خوبی از این تذکر استقبال کرد.

 

وی نتیجه گرفت: همان گونه که دشمن از ابزار مختلف و متنوع برای ایجاد انحراف و زاویه فرهنگی در میان توده مردم و به ویژه جوانان، دختران و پسران ما استفاده می کند، وظیفه همه ماست که بیش از دشمن به کار فرهنگی پرداخته و اعتقادات و باورهای مردم را تقویت کنیم تا تبلیغات دشمن تأثیرگذار نباشد.

 

وضعیت پوشش و حجاب در کشور نگران کننده است

 

آیت الله عالمی با اظهار تأسف از وضعیت پوشش و حجاب در جامعه تأکید کرد: در حال حاضر ضرورت فعالیت مضاعف در حوزه فرهنگی و دینی بیش از پیش احساس می شود.

 

وی با بیان این که ممکن است برخی از فعالیت های ضد فرهنگی و بعضاً ساختار شکنانه در ماه های اخیر، فضای نگرانی را بیشتر کرده باشد، افزود: با وجود این، ناهنجاریهایی که اکنون در حوزه فرهنگی کشور وجود دارد تنها معلول این چند ماه نیست بلکه از سالیان گذشته این شرایط وجود داشته و به دلیل عدم توازن مقابله فرهنگی با تهاجم دشمنان، اکنون به سمت تشدید شدن پیش می رود.

 

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر افرادی در حوزه فرهنگی بر سر کار بیایند که نسبت به اوضاع فرهنگی تعصب و اعتقادی نداشته باشند، وضع بدتر شده و نگرانی بزرگان دینی جامعه افزون تر خواهد شد. بنابراین باید مراقب بود افرادی که دست اندرکاران فرهنگ کشور هستند از کسانی استفاده کنند که نسبت به دین و فرهنگ کشور متعصب باشند؛ زیرا استفاده کردن از افراد بی تعصب و حتی افرادی که اعتقاد به فرهنگ دارند اما انگیزه مبارزه ندارند، هدر دادن امکانات نظام و تضعیف قدرت آن در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

 

تقویت باورهای دینی، راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی

 

وی با برشمردن وظایف حوزه های علمیه و نهادهای دولتی در مقوله فرهنگ تصریح کرد: اصلی ترین وظیفه حوزه های علمیه در بخش فرهنگی است و شاید بتوان گفت سایر وظایف فرعی بوده و در حاشیه قرار دارند. البته حوزه فرهنگی آن قدر گسترده، حساس و مهم است که اگر حوزه های علمیه و دولت تمام وقت و با حداکثر توان در این زمینه کار کنند، باز جای کار زیادی وجود دارد.

 

نماینده مجلس خبرگان تقویت باورهای دینی مردم را اصلی ترین و قوی ترین عاملی دانست که می توان با آن مردم و خاصه جوانان را از آسیب های فرهنگی حفظ کرد و افزود: حفظ و تقویت دین، باورها و اعتقادات مردم و دعوت آنها به اسلام و سیره اهل بیت(ع) و نیز ترغیب مردم به مسائل اخلاقی، معنوی و گرایش های الهی از مهم ترین وظایف حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی است.

 

وی درباره الزامات و ضرورته ای اعتلا و رشد فرهنگ در جامعه خاطرنشان کرد: کار و تلاش جدی به منظور تقویت باورهای دینی به ویژه در جوانان باید در اولویت قرار گیرد؛ زیرا اگر باورهای دینی مردم حفظ و تقویت شود، حتی در صورت توفیق مقطعی دشمن در ایجاد انحراف فرهنگی، وجود اعتقادات مستحکم و  عمیق سبب خواهد شد که جاذبه های ایجاد شده توسط دشمن کمرنگ شده و به جای آن جاذبه های معنوی تقویت شود.

 

آیت الله عالمی با اشاره به گام هایی که برای حفظ دین و فرهنگ در جامعه نیاز است، ابراز داشت: تقویت باورهای دینی قدم اول است اما قدم دوم، گسترش عملی فضیلت های اخلاقی است.

 

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم فضایل اخلاقی را در مردم نهادینه کنیم، در حقیقت حصاری ایجاد کرده ایم که آنان به آسانی در دام تبلیغاتی دشمن گرفتار نمی شوند. اکثر افرادی که مقهور تبلیغات ضد فرهنگی دشمن می شوند کسانی هستند که بنیه اعتقادی و اخلاقی آنان ضعیف است.

 

ارتباط میان فرهنگ و اقتصاد مقاومتی

 

آیت الله عالمی در بخش دیگری از سخنانش به رابطه میان فرهنگ و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: رابطه بین این دو بسیار قوی و کارآمد است و دو رشته اساسی دارد؛ بخشی از آن به تولید بر می گردد و بخشی دیگر به مصرف مربوط است.

 

وی افزود: وقتی در تولید تلاش کنیم از استعدادهای انسانی، توانمندی های علمی و تخصصی و پتانسیل های طبیعی و آب و خاک در کشور به خوبی استفاده کرده و آن را به درستی مدیریت کنیم، درآمد و محصول افزایش یافته و به تبع آن، انباشت ثروت به وجود می آید که در تأمین نیازهای کشور و ایستادگی در مقابل دشمن بیشترین اثر را دارد.

 

نماینده مجلس خبرگان با بیان این که هم تولید و هم مصرف ریشه فرهنگی دارد، اظهار داشت: در روایت های مختلفی به حفظ و بهره برداری صحیح از استعدادهای انسانی و طبیعی تأکید شده است. امام صادق(ع) از یکی از صحابه پرسیدند که امروز چکار کردی؟ و او پاسخ داد که کاری انجام نداده ام! امام فرمودند«به خاطر همین است که زندگی و کارتان سامان نمی گیرد.»

 

وی با اشاره به حدیثی دیگر از حضرت علی(ع) که فرمودند«من وجد ماء و ترابا ثم افتقرا بعده الله» (کسی که آب و خاک پیدا کند و در عین حال فقیر بماند، از درگاه خدا رانده شده است)، این روایات را به استفاده صحیح از امکانات طبیعی که خداوند عالم در اختیار انسان قرار داده است، مرتبط دانست.

 

آیت الله عالمی بر ترویج فرهنگ صحیح مصرف در جامعه تأکید کرد و گفت: در بخش مصرف، اگر در استفاده از درآمد و ثروت هایی که حاصل می شود، نظارت و مدیریت صحیح اعمال شده و از اسراف و هدر رفت آنها جلوگیری شود، از بسیاری از واردات جلوگیری خواهد شد.

 

وی با انتفاد از برخی عادات نادرست فرهنگی در بخش مصرف همچون تجمل گرایی، سفره های رنگین و اشرافی، اسراف و دور ریختن غذا، یادآور شد: اگر هم در تولید و هم در مصرف مقاومتی عمل کنیم، در حقیقت اقتصاد مقاومتی را به خوبی محقق کرده ایم./918/ت301/س

ارسال نظرات