۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۹۷۸۵۰

اعمال قدرت اردوغان در دستگاه قضایی و پلیس

خبرگزاری رسا ـ اردوغان اتهام‌های پلیس و دستگاه قضایی ترکیه علیه افراد دولتش را رد می‌کند و تحقیقات قضایی دادستان‌ها را "تلاش هواداران فتح‌الله گولن برای ساقط کردن دولت خود" معرفی می‌کند.
رجب طيب اردوغان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه 166 قاضی و بازرس دیگر را در ارتباط با جنجال فساد مالی از کار برکنار کرد.


دویچه وله در ادامه به نقل از روزنامه "حریت" افزود: 166 قاضی دادگاه یا دادستان به دستور "شورای عالی قضات و دادستان‌ها" از کار برکنار یا جا به جا شده‌اند. شماری از دادستان‌های مشهور استانبول، آنکارا و ازمیر نیز در میان این عده هستند.


گفتنی است از ماه دسامبر 2013 که دادگستری ترکیه علیه شماری از اطرافیان رجب طیب اردوغان به اتهام فساد مالی اعلام جرم و شماری را نیز در این ارتباط بازداشت کرد، بیش از 6 هزار تن از پرسنل پلیس و نیز صدها قاضی و دادستان از کار برکنار شده‌اند.


اردوغان اتهام‌های پلیس و دستگاه قضایی ترکیه علیه افراد دولتش را رد می‌کند و تحقیقات قضایی دادستان‌ها را "تلاش هواداران فتح‌الله گولن برای ساقط کردن دولت خود" معرفی می‌کند.


قابل ذکر است فتح‌الله گولن رهبر جنبش اسلام‌گرای "خدمت" است. گفته می‌شود که او هواداران زیادی در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه دارد. فتح‌الله گولن تا چند سال پیش از متحدان و موتلفان اردوغان به شمار می‌رفت. او که از حدود 30 سال پیش در آمریکا اقامت دارد ادعاهای اردوغان و دست ‌داشتن در حوادث اخیر ترکیه را رد می‌کند.


اردوغان علیرغم ادعاهایش مبنی بر "توطئه" بودن پرونده فساد مالی، در اواخر ماه دسامبر ناگزیر به عقب‌نشینی سیاسی شد و ده وزیر خود را عوض کرد. در میان وزیرانی که در این ترمیم کابینه پست‌های خود را از دست دادند سه وزیر اقتصاد، کشور و محیط زیست هستند که فرزندان‌شان در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر دستگیر شده‌اند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات