۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۴۶۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد مطرح کرد؛

ضرورت احیای حکمت در حوزه تهران

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران با تأکید بر این‌که باید حکمت و حوزه تهران احیا شود و پا بگیرد، گفت: خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدم، ایشان گفتند «باید کاری کنیم که حوزه تهران دوباره به عهد قجر برگردد»، این مطلب حقیقت تلخ ارزشمندی است، در زمان قاجار شاهزاده‌ها هم حکیم شده بودند و حکمت می‌خواندند.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي اکبر رشاد، رييس شوراي استاني حوزه علميه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران پیش از ظهر امروز چهارشنبه هجدهم دی ماه در پیش همایش «حکیم تهران آقا علی مدرس زنوزی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان حوزوی در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد، ضمن ابراز تشکر از مؤسسات مشارکت کننده در برگزاری این همایش، با اشاره به این‌که مجمع عالی حکمت اسلامی یکی از مؤسسات بسیار بابرکت حوزه قلمداد می‌شود، افزود: استادان و فضلای برجسته در این انجمن معنوی و معرفتی تجمع کرده‌اند و جریان پربرکتی را به وجود آورده و استمرار می‌بخشند.

وی با اشاره به ضرورت گسترش شاخه‌ها و بازوهای بالنده مجمع عالی حکمت اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، برای ایجاد شاخه و شعبه‌ای از این مجمع در حوزه تهران اعلام آمادگی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را مجموعه مقدس، مبارک و موفقی دانست و گفت: این مجموعه به حسب نفس قدسی رهبر معظم انقلاب تأسیس شد و به همت، همیت و همکاری اصحاب فضیلت، کارش پیش رفته و به یک دستگاه معرفتی استوار و سزاواری مبدل شده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین از تلاش‌های مسؤولان حوزه علمیه امام رضا(ع) و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران برای برگزاری این نشست حکمی ابراز تشکر کرد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران با بیان این‌که بنیاد حکمت اسلامی صدرا امروز یکی از مراکز حکمی موفق کشور قلمداد می‌شود، اظهار داشت: این بنیاد به اشاره رهبر فرهیخته و بزرگوار پدید آمد و به همت و تلاش آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای که عنایت ایشان به این امور مغتنم است، کارش پیش رفته و دستگاه ارزشمندی در حوزه حکمت خاصه معطوف به حکمت صدرایی شده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که گاهی در تهران جلساتی برای لعن شهید مطهری به جرم این‌که وی حکیم بوده، برگزار می‌شود، افزود: صدای گام‌های اخباری گری به گوش می‌رسد، در کشور حرف‌هایی زده می‌شود که بوی اخباری گری می‌دهد و نگران کننده است.

وی با تأکید بر این‌که باید حکمت و حوزه تهران احیا شود و پا بگیرد، گفت: خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدم، ایشان گفتند «باید کاری کنیم که حوزه تهران دوباره به عهد قجر برگردد»، این مطلب حقیقت تلخ ارزشمندی است، در زمان قاجار شاهزاده‌ها هم حکیم شده بودند و حکمت می‌خواندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد حکمت را سنگرگاه دفاع از دین دانست و با اشاره به این‌که تفاوت ما با اشعریت عقل گرایی است، ابراز داشت: حکمت محصول عقل است، مگر می‌شود عقل را کنار گذاشت؟.

وی تأکید کرد: اگر احیاناً کسی به برخی نظریات حکمی ایراد دارد، نباید کل فلسفه را به باد حمله بگیرد و نفی کند، این رفتار عالمانه نیست، توأم با مصلحت تشیع هم نیست.

رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران ضمن اعلام آمادگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) برای برگزاری مباحث حکمی و فلسفی، گفت: مواجهه با تهاجمات فلسفی غربی که متأسفانه امروز همه زندگی ما را فراگرفته و تهاجمات فکری و شبهات، باید از همه زوایا برخورد کرد که از اهم روش‌ها برخورد فلسفی است زیرا بسیاری از شبهات فلسفی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد ابراز داشت: برای برگزاری مباحث حکمی و فلسفی در مدارس علمیه دیگر تهران در صورت تمایل مسؤولان آنها، مساعدت لازم را خواهیم داشت./956/پ202/ن

 

ارسال نظرات