۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۰۶۸
رییس سازمان اوقاف و امورخیریه:

احکام شرعی وقف مهجور مانده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تا تحول فرهنگی نسبت به وقف ایجاد نشود تحول اقتصادی نیز در موقوفات محقق نخواهد شد.
ديدار رييس سازمان اوقاف و امور خيريه با مراجع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش وقف در اقتصاد امروز با حضور فعالان عرصه وقف و اساتید اقتصاد در هتل ارم تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی با بیان این‌که ما به عنوان مسؤولان و مدیران موقوفات باید ببینیم چه گرفتاری‌هایی در اداره موقوفات داریم، گفت: امروز ما گرفتار اصراف، ریخت و پاش و زیاده روی در این زمینه هستیم و این بخاطر نگاهی است که برخی مدیران نسبت به موقوفات دارند.

وی افزود: باید صرفه جویی و قناعت با بهره‌وری بالا را در اداره موقوفات مد نظر داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه نظارت دقیق و حسابرسی در مباحث مالی مربوط به موقوفات را یکی از نیازهای ضروری دانست و گفت: باید نسبت به موقوفات نگاه صحیحی ایجاد شود و سرمایه و ملک وقفی را همانند سرمایه شخصی بدانیم و از آن مراقبت کنیم بنابراین هر نوع سستی و سهل انگاری موجب زیان دیدن موقوفات خواهد شد و بهره‌وری آن‌ها را کاهش خواهد داد.

محمدی با اشاره به این‌که باید در اداره موقوفات مسائل و احکام شرعی آن رعایت شود، گفت: برخی خیال می‌کنند احکام شرعی تنها مربوط به نماز و روزه است؛ از این رو وقتی بحث موقوفات به وسط می‌آید احکام شرعی آن را نادیده می‌گیرند بنابراین با این وضعیت موقوفات هیچ صرفه اقتصادی نداشته و نخواهد داشت، متأسفانه ما طلبه‌ها احکام وقف را به مردم نگفته‌ایم و وقف مهجور مانده است.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان این‌که باید نظام جامع تحول اقتصادی موقوفات را تهیه کنیم گفت: در این نظام اقتصادی باید به مسائل شرعی و محدودیت‌هایی که سرمایه وقف دارد توجه کنیم.

وی با بیان این‌که همراه با تحول اقتصادی باید تحول فرهنگی نسبت به وقف نیز ایجاد شود، بیان داشت: تا این تحول فرهنگی نسبت به وقف ایجاد نشود تحول اقتصادی نیز محقق نخواهد شد.

محمدی ادامه داد: باید سرمایه وقف را از ایستایی و روکود در بیاوریم که اگر این تحول در موقوفات ایجاد شود بهره‌وری آن بالا می‌رود البته اولین گام در تحول اقتصادی این است که یک مدیر و مسئول چشم طمع اقتصادی به وقف نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه در پایان گفت: باید نیروهای مومن و متعهد و متخصص را شناسایی و در دستگاه وقف از آن‌ها استفاده کنیم./9662/پ202/س

ارسال نظرات