۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۹۳۶۴۳

وضعیت مسلمانان در سوئد و شهر گوتنبرگ

خبرگزاری رسا ـ دین اسلام پس از دین مسیحیت، دومین دین بزرگ و رسمی کشور سوئد محسوب می شود. اهل تسنن بیشترین جمعیت مسلمانان گوتنبرگ را تشکیل می دهند.
وضعیت مسلمانان در سوئد و شهر گوتنبرگ

به گزارش خبرگزاری رسا، در سال 1953 میلادی، سوئد دارای جمعیتی 7 میلیونی بود و تنها 500 نفر مسلمان در این کشور زندگی می کردند. جمعیت سوئد در حال حاضرقریب به 10 میلیون نفر رسیده است و این در حالی است که جمعیت مسلمان آن پس از روند صعودی مهاجرت ها به سوئد به بیش از نیم میلیون نفر (6 درصد کل جمعیت سوئد) افزایش پیدا کرده است.


گروه های مسلمان، در قرن بیستم و عموما برای کار و زندگی، از کشورهای فلسطین،ترکیه، مراکش، عراق، ایران، بوسنی و هرزگوین و سومالی به سوئد مهاجرت کردند و با وقوع جنگ های داخلی و مشکلات اجتماعی در سرزمین های مادریشان به تدریج به سوئد پناهنده شدند. بزرگترین گروه مهاجر مسلمان گوتنبرگ از منطقه خاورمیانه و به خصوص از کشورهای عراق و ایران وافغانستان واین اواخر سومالی وارد گوتنبرگ شدند.


مسلمانان عرب زبان اغلب از کشورهای مراکش و عراق، مسلمانان سنی مذهب اغلب از کشورهای سومالی، فلسطین و جمعیت کرد زبان عراق و ایران و مسلمانان شیعه مذهب اغلب از کشورهای عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، هند و لبنان هستند.

اهل تسنن باپایگاهی بنام مسجد در گوتنبرگ ،برای جذب شیعیان و مسیحیان ودیگر مذاهب فعالیت فوق العاده ای دارند.این مسجد توسط دولت عربستان باهزینه 3میلیون دلاری در یوتوبری بامجموعه فرهنگی وتبلیغی منسوب به مسجد ساخته شده است.

یکی از شیعیان ایرانی پس از طرح سوالات شبهات وشنیدن پاسخ از ناحیه حقیر ،تعریف کردند:که از طرف مسجد اهل سنت گوتنبرگ دعوت شدیم به اتفاق سنی های عربستانی وافغانی به صورت یک تیم در دهه اول ماه مبارک رمضان به اطراف گوتنبرگ رفتیم تا مسیحیان وشیعیان را به مذهب اهل سنت دعوت کنیم.در این راه هزینه زیادی هم شده است.این روند هنوز ادامه دارد.

وجود یک روحانی عالم ، آگاه به مسائل روز وفقه ،مدبر ، مدیر ، اخلاقگرا ، روانشناس ، دارای ذوق وسلیقه ،مردمی ، صبور ، ایثارگر و بانشاط به صورت دایم نیازمند است که بتواند علاوه بر محور بودن ، فرهنگ غنی اسلام وشیعه را با ظرافت احیاء و پا برجا نماید و رشته محکمی برای استحکام خانواده ها وشیعیان باشد.

پرچم اهلبیت در شهرگونبرگ سوئد با نام کانون یاس در دهه آخر صفر برافراشته است.در زیر این پرچم درسهایی از زندگانی پر بار اهلبیت در ایام سالروز شهادت جانسوز امام حسن و امام رضا و جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی(علیهم السلام) برای شیعیان دیکته میشود./916/ت101/ک

ارسال نظرات