۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۹۳۰۰۴
آیت الله نوری همدانی:

عاشورا بزرگ‌ترین پشتوانه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این که امام خمینی(ره) با الهام از قیام عاشورا انقلاب را بنیان گذاری کردند، گفت: نهضت عاشورا بزرگ‌ترین پشتوانه فکری و فرهنگی برای انقلاب اسلامی است.
 آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از بیرجند، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، در دیدار عمومی با مردم شهرستان نهبندان از توابع خراسان جنوبی با بیان که قیام امام حسین در طول تاریخ نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمامی بشریت الگو بوده است، گفت: اگر تاریخ انقلاب های کشورهای آسیایی و آفریقایی را بررسی کنیم متوجه می شویم بیشتر این انقلاب ها از جمله انقلاب هند به رهبری گاندی و انقلاب سودان به رهبری المهدی و انقلاب اسلامی ایران  ریشه در نهضت عاشورا دارد.

 

وی با اشاره به این که احیای امر به معروف و نهی از منکر، آموختن درس ایستادگی در برابر ظلم و فرمانبرداری از ولایت مهم ترین درس های عاشوار برای ملت های آزاده جهان است، گفت: امام حسین(ع) برای حفظ ولایت خداوند در زمین و برای رساندن پیام این ولایت به انسان ها هستی خود را فدا کردند.

این مرجع تقلید ادامه داد: پیام عاشورا پیام همبستگی ملت های آزاده جهان برای مقابله با ظلم و ستم است و آنچه ظهور را نزدیک می کند اتحاد ملت ها برای ظلم ستیزی جهانی در مقابل سران استکبار است.

حضرت آیت الله نوری همدانی قیام عاشورا را سفینه نجات ملت ها در طول تاریخ از چنگال ظلم و ستم عنوان کرد، گفت: امام حسین(ع) با فداکاری ها ی خود نشان دادند همیشه سرانجام حق در میان نسل بشر ماندگاری و تداوم است.

وی ادامه داد: یاران امام حسین در طول تاریخ بزرگ ترین یاوران ولایت بودند و به کسانی که می خواهند در راه ولایت حرکت کنند نشان دادند پیروی از ولایت گرما، سرما، تجارت و خانواده نمی شناسند و کسی که در مسیر ولایت قدم بر می دارد باید در همه احوال جان به کف گوش به فرمان ولایت باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مطالعه تاریخ نشان می دهد عدم اطاعت مردم زمان پیامبر(ص) در اواخر عمر خویش برای حضور در جبهه جنگ شام و ایران زمینه نافرمانی ایشان از ولی پیامبر یعنی حضرت علی(ع) را فراهم کرد، گفت: تمامی رویدادهای تلخ تاریخ ازشکست مسلمان در جنگ احد تا شهادت حضرت علی(ع) و ائمه معصوم ریشه در تنها گذاشتن ولایت در شرایط حساس از سوی خواص و عوام دارد.

وی بی بصیرتی خواص به خصوص بزرگان شیعه و تنبلی عوام به بهانه کار ، تجارت و خانواده را مهم ترین دلیل شهادت و تنها ماندن  امام حسین ویاران با وفای ایشان در کربلا عنوان کرد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم یادآورشد: مطالعه واقعه کربلا مهم ترین راهنمای خواص و عوام  برای حرکت در مسیر ولایت است و مردم عصر ما باید بدانند اگر بصیرت خود را در صحنه های مختلف حفظ نکرده و از ولایت حمایت نکند، به یقین واقعه عاشورا برای زمان های متوالی  و بارها در طول تاریخ تکرار خواهد شد. /968/پ202/س

 

ارسال نظرات