۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۹۰۹۷۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تلاش‌های فرهنگی امام سجاد سبب بقای واقعه کربلا شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که پس از واقعه عاشورا امام سجاد(ع) جرقه یک کار فرهنگی را زدند و این کار به وسیله امام باقر(ع) شروع و امام صادق(ع) تکمیل و تثبیت شد، گفت: تلاش‌های فرهنگی امام زین‌العابدین(ع) سبب تحقق اهداف و آرمان‌های امام حسین(ع) شد.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع عزاداران حسینیه آیت‌الله هاشمی شاهرودی با بیان این‌‌که امام حسین(ع) یک حرکت و چشم‌انداز بلند مدتی را آغاز کردند،‌ گفت: کسانی که در مسیر و چشم انداز سیدالشهدا(ع) قرار گرفتند به درجات رفیع و عالی دست پیدا کردند.

وی ادامه داد: البته عده‌ای نیز بودند که در چشم انداز اباعبدالله الحسین(ع) قرار نگرفته و از جبهه ولی حق فاصله گرفتند، حتی افرادی بودند که شب، صبح و ظهر عاشورا از امام حسین(ع) فاصله گرفته و ولی خدا را تنها گذاشتند.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که حضرت عباس(ع) از افرادی بودند که به سبب تسلیم در برابر ولی خدا به درجات والا رسیدند، اظهار داشت: جریان کربلا را باید از نظر عوامل و علل‌های مختلف مورد توجه و دقت قرار داد که چگونه امت اسلامی شصت سال پس از نبی‌اکرم(ص) به این گرفتاری دچار شدند؟.

وی افزود: امت اسلامی کاری کردند که امام حسین(ع) در واقعه کربلا تمام سرمایه و هستی خود را برای نجات مردم از جهالت در راه خدا بذل کردند، باید توجه کرد چرا امت اسلامی حاضر شدند فرزند پیامبر(ص) را به قتلگاه برده و به بدترین شکل به شهادت برسانند.

عزاداری از شعائر الهی است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که واقعه کربلا از سوی امت بی‌بصیرت نبی‌اکرم(ص) رخ داد نه مشرکان و کفار، خاطرنشان کرد: حتی سفیر روم وقتی به سر مقدس و مبارک اباعبدالله الحسین(ع) جسارت شد منقلب گشت در حالی که در افراد بی‌بصیر امت اسلامی هیچ تحول و تغییر پدید نیامد.

وی تصریح کرد: در جریان کربلا علم و جهل وجود نداشت، بلکه عقل و جهل حاکم بود،‌ چرا که لشگر دشمن به خوبی امام حسین(ع) را می‌شناختند و به سبب آن که شکم‌هایشان از حرام پر شده بود همه چیز را دیده و می‌شنیدند ولی همانند آن بودند که چیزی را ندیده و نمی‌شنیدند.

حجت‌الاسلام مؤمنی حقیقت عزاداری را اقامه شعائر الهی دانسته و با تأکید بر این‌که نتیجه این مراسم‌ها باید بالا بردن بصیرت عمومی باشد، بیان داشت: مگر قرار نیست در جامعه اسلامی و دینی تبری از دشمن و رفتن به جبهه ولی خدا صورت گیرد؟! باید افزون‌بر تولی با ولی خدا نسبت به دشمن و طاغوت نیز برأت وجود داشته باشد.

وفای به عهد بندگی و هدایت مردم به راه درست هدف امام حسین در عاشورا بود

وی ادامه داد: تبری از دشمن باید 100 درصد باشد، امام حسین(ع) به سبب وفای به عهده بندگی که با خدا بسته بودند و روشن کردن مسیر هدایت برای همه افراد در کربلا به بدترین نحو ممکن به شهادت رسیدند، از این‌رو سیدالشهدا(ع) محدود به زمان،‌ مکان و فرد خاصی نمی‌شوند و حرارتی که به سبب شهادت ایشان در دل‌ها به وجود آمد تا قیامت به خود خنکی نمی‌بیند.

استاد حوزه و دانشگاه عدم شناخت عوامل و علل کربلا را عامل دیگری در تکرار این واقعه خواند و یادآور شد: نباید جامعه همانند دوران بنی‌امیه به سمت بی‌تفاوتی کشانده شود،‌ امام راحل فرمودند «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم».

وی افزود: البته برخی از افراد که تز روشن فکری دارند عامدن یا جاهلن بر خلاف سخن امام امت صحبت می‌کنند، بصیرت عمومی جامعه با دقت در واقعه عاشورا رخ می‌دهد، امام حسین(ع) هیچ دوستی با یزید نداشتند.

روضه نباید دون شأن و مقام اهل‌بیت باشد

خطیب توانای کشور در ادامه سخنان خود به با بیان این‌که نباید هر روضه‌ای را خواند، خاطرنشان کرد: روضه‌ای که مربوط به نوامیس اهل‌بیت(ع) بوده و یا دون شأن این بزرگواران است را نباید بیان کرد هر چند اتفاق افتاده باشد، چرا که افزون‌بر این موارد اتفاقات زیادی است که می‌توان آن‌ها را بیان کرد.

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری نباید واقعه کربلا را از یک جهت دید،‌ کربلا حماسه عقلانیت، عاطفه و عشق بود، باید ما توجه کنیم که معصوم(ع) کدام یک از حوادث و مصائب روز عاشورا را بیان می‌کنند تا ما نیز برای آن مصیبت و واقعه روضه بخوانیم.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به روایت امام رضا(ع) «وقتی محرم می‌رسید کسی پدرم را خندان نمی‌دید و در روز عاشورا پیوسته گریه کرده و می‌فرمودند امروز حسین بن علی(ع) را تشنه به شهادت رساندند»، تأکید کرد: در کربلا جنایت‌های فراوانی رخ داده است ولی باید کلامات معصومان(ع) و بزرگان در این باره را گفت، بنده از مقام معظم رهبری و آیت‌الله وحید خراسانی سؤال کردم کلامت معصومان و بزرگان را بخوانیم،فرمودند «مستند و معقول بخوانید».

وی بیان کرد: بیان سخنان معصومان و بزرگان در روضه‌ها سبب می‌شود تا بازار آشفته روضه‌های که سند ندارند برچیده شود، در برخی مواقع جنایاتی در کربلا رخ داده است ولی به سبب بیان نکردن فراموش می‌شوند، البته پیام‌های عاشورا را نیز باید بیان کرد.

تلاش‌های فرهنگی امام سجاد سبب بقای واقعه عاشورا شد

استاد حوزه و دانشگاه احیای عقول تعطیل شده را از پیامدهای واقعه عاشورا دانست و گفت: عقول امت اسلامی پس از نبی‌اکرم(ص) تعطیل شده که نهایت این تعطیلی در روز عاشورا بود،‌ ولی پس از واقعه عاشورا امام سجاد(ع) جرقه یک کار فرهنگی را زدند و این کار به وسیله امام باقر(ع) شروع و امام صادق(ع) تکمیل و تثبیت شد.

وی تأکید کرد: جرقه کار فرهنگی از سوی امام سجاد(ع) بود که سبب تحقق اهداف امام حسین(ع) و اقبال مردم به سوی اهل‌بیت(ع) شد، از این‌رو نقش امام زین‌العابدین(ع) در ماندگاری واقعه کربلا بسیار حساس بود.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان با تأکید بر برگزار شدن هر چه با شکوه‌تر مراسم‌های عزاداری برای اهل‌بیت(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع)، گفت: بنده خودم دیدم که حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی وقتی نوحه خوانی شروع شد چند عدد از دکمه‌های خود را باز کرده و شروع به سینه زنی کردند./993/پ201/ی

ارسال نظرات