۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۶۳۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

گاهی از خوب‌های افراطی لطمه می‌خوریم/ بیکاری عامل بسیاری از انحرافات است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دوستان افراطی که خود را جلوتر از رهبری می‌دانند بزرگترین ضربه را به انقلاب زدند، گفت: متأسفانه ما گاهی از خوب‌های افراطی لطمه می‌خوریم، کسانی که می‌گویند آقا گفت ولی ما باید این کار را بکنیم.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با شب هشتم ماه محرم الحرام در مراسم عزاداری هیأت رزمندگان اسلام قم در مجتمع امام خمینی(ره) به بررسی اهمیت نظم و برنامه‌ریزی در اسلام پرداخت و گفت: نظم و برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت است که ائمه(ع) نیز در این‌باره تأکید فراوانی دارند، امیرمؤمنان(ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان به فرزندان و شیعیان خود سفارش می‌کنند «تقوای خدا و نظم در امور داشته باشید».

وی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرمایند «من از فقر برای امتم نمی‌ترسم بلکه از بی‌نظمی و بی‌برنامگی برای آ‌ن‌ها نگران هستم»، بی‌نظمی ورق جنگ احد را علیه اسلام برگرداند، تمام عالم و اسلام بر اساس نظم است، قرآن می‌فرماید «عالم بر اساس نظم است».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که احکام و مباحث اعتقادی نیز بر اساس نظم هستند، اظهار داشت: تشخیص مکی و مدنی آیات را می‌توان از طریق قرآن دانست، در آیات مکی جزئیات بیان نشده، بلکه مطالب کلی است ولی آیات مدنی به بیان جزئیات نیز پرداخته اند.

وی افزود: همه عالم دارای نظم است پس چگونه می‌شود انسان در این عالم بدون نظم باشد؟ امام حسین(ع) به امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند پدر جان زندگی رسول‌الله(ص) را برای من بیان کنید؛ امام علی(ع) می‌فرمایند «حسینم پیامبر(ص) زندگی خود را به سه قسمت تقسیم می‌کردند،‌ قسمتی برای خدا که با هیچ احدی عوض نمی‌کردند، قسمتی برای همسر و خانواده اختصاص می‌دادند و قسمت سوم را نیز برای خود و مردم تقسیم می‌کردند».

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به زندگی عثمان یکی از اصحاب پیامبر که تنها به عبادت خدا مشغول شده و به کارهای دیگر توجه نداشت، تأکید کرد: متأسفانه ما گاهی از خوب‌های افراطی لطمه می‌خوریم، از خوب‌هایی که یک قدم از پیامبر(ص)، رهبر و امام جلوتر هستند، حرف پیامبر، رهبر، امام را گوش نمی‌دهند؛ خیلی بد است ما از این گروه‌ها در انقلاب بسیار لطمه خوردیم، کسانی که می‌گویند آقا گفت ولی ما باید این کار را بکنیم، این حرف و حرکت و برنامه‌ریزی درست نیست، آقا برای شما گفت.

وی تصریح کرد: حتی سیدالشهدا(ع) شب عاشورا را برای عبادت، گفت‌وگوی با خانواده، سخنرانی با اصحاب، کار سیاسی و نظامی تقسیم کردند، شب عاشورا شب نظم بود، هیأت امام حسین(ع) که با زمین غصبی، آزار دیگران و مال غصبی اداره نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نباید احکام دین را فدای دیگر مسائل کرد، بیان داشت: اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا در بحبوحه جنگ نماز خوف خواندند، در روایتی آمده «مردم زندگی خود را به چهار قسمت مناجات با خدا، کار، لذت‌ بردن از غیر حرام و معاشرت با دوستان که عیب‌های آن‌ها را بیان کرده و دوستشان خالص است تقسیم کنید»،‌ جوانی و سلامتی بر نمی‌گردد، فرد حتی برای نماز هم باید نظم داشته باشد.

وی بیان داشت: کار عار نیست، امیرمؤمنان(ع) گاهی کارگری می‌کردند، بیکاری زمینه بسیار از انحرافات است؛ بسیاری از افسردگی،‌ نگرانی و اعصبانیت‌ها افراد به سبب بهره نبردن از لذت‌های حلال است، تفریح غیر حرام در اسلام توصیه شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این‌که از خدا بخواهیم عاقبت به خیر در دنیا و آخرت شویم، بیان داشت: ائمه(ع) می‌فرمایند «از ما نیست کسی که دین خود را به دنیا و یا دنیا خود را به سبب دین از بین ببرد»، در زندگی منظم بوده و چیزی را فدای چیز دیگر نکنیم، هر چیزی باید جای خود باشد، نباید والدین، فرزندان و همسران را فدای یک‌دیگر کرد، بلکه باید هر کدام باید جای خود دیده شوند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات