۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۸۹۵۶۵
حجت‌الاسلام رفیعی:

زیبایی‌های کربلا در انگیزه، رفتار و گفتار سیدالشهدا و اصحاب نمایان بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که زیبایی‌های کربلا در انگیزه، رفتار و گفتار سیدالشهدا و اصحاب نمایان بود، گفت: سه عامل حیا، بلند همتی و خشوع از عوامل کلیدی پیدایش زیبایی در کارها است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در نخستین گردهمایی بین‌المللی عاشوراییان جامعه المصطفی العالمیه که در مجتمع امین قم برگزار شد به بررسی زیبایی‌ها کربلا پرداخت و گفت: کلمه جمیل در قرآن هفت بار بیان شده که یکی از آن‌ها به صبر جمیل تعبیر شده است، صبر جمیل صبری است که در آن شکوه نباشد.

وی ادامه داد: در روایت آمده «زیبایی عالم به علم او نیست بلکه عمل به علم است، زیبایی مؤمن نیز به ورع و تقوا است»، برخی از زیبایی‌ها برای همه قابل فهم است ولی برخی از زیبایی‌ها برای همه افراد قابل فهم و درک نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که زیبایی‌های کربلا با دقت نظر بسیار قابل استخراج است، اظهار داشت: انگیزه، گفتار و رفتاره سیدالشهدا(ع) و اصحاب زیبایی کربلا است، نقطه اصلی زیبایی همه کارها انگیزه است، در قرآن کریم خداوند متعال می‌فرماید «اگر فردی برای خدا خوب حرف بزند، عمل صالح انجام داده و بگوید من مسلمان هستم محبوب‌ترین کارها در نزد خدا است».

وی افزود: انگیزه زیباست که عاشورا زیبا است، چون انگیزه امام حسین(ع) الهی بود هر چند فرزندانش را شهید کردند باز ایشان شاداب بودند، حضرت زینب(س) نیز به سبب انگیزه گفت «من در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) محتوا از دیگر عوامل زیبایی کربلا دانست، خاطرنشان کرد: نامه‌‌ها، خطبه‌ها و رجز‌های امام حسین(ع) و اصحاب در روز عاشورا همه درباره خداوند متعال بود، سیدالشهدا(ع) در نامه‌ای می‌نویسند «من بخاطر شکستن سنت پیامبر(ص) و جایگزین کردن بدعت‌ها از سوی افراد با خانواده خود به کربلا آمدم».

وی تصریح کرد: غدیر بزرگترین سنت فراموش شده امت اسلامی و سقیفه بزرگترین بدعت جایگزین شده است؛ سومین عامل زیبایی کربلا رفتارها بود، کربلا زیباست چون رفتارها زیبا است، زیبایی کربلا جای است که حضرت ابالفضل(ع) به آب می‌رسند ولی به احترام اباعبدالله الحسین(ع) حتی جرعه‌ای آب نمی‌نوشند.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه سخنان خود به بیان عوامل پیدایش زیبایی در کارها پرداخت و بیان کرد: سه عامل حیا، بلند همتی و خشوع از عوامل کلیدی پیدایش زیبایی در کارها است.

وی بیان کرد: منشأ تمام زیبایی‌ها حیا است، فرد با حیا در زندگی اجازه دریدن حریم‌ دیگران را به خود نمی‌دهد، از بی حیا هیچ اشتباه و گناهی بعد نیست؛ فرد بلند همت نیز کار را زیبا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: فرد خاشع روزه‌داری و نماز خواندن خود را درست انجام می‌دهد، البته باید توجه کرد که در اردوگاه دشمن افزون‌بر رفتار و گفتار زشت انگیزه نیز ناپسند بود/993/پ202/ع

ارسال نظرات