۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۵۴۹
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران زنجان:

محتوای منبر باید مستند و غیر قابل خدشه باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران زنجان با اشاره به این که محتوای منبر باید غیر قابل خدشه باشد گفت: منبر باید غنی، محکم و مستند باشد و این موارد هم باید با ادبیات مناسب به مخاطب منتقل شود.
حجت الاسلام محمدي

حجت الاسلام بلال محمدی، مدیر حوزه های علمیه خواهران زنجان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) قدمت و تاریخچه تبلیغ را به اندازه طول زندگی انسان دانست و اظهار داشت: تبلیغ در بین مردم از جایگاه خاصی برخوردار است و اگر به این قضیه با واقع بینی نگاه کنیم به جرأت می توان گفت که تاریخچه تبلیغ به  مقدار طول تاریخ زندگی انسان است، که از همان ابتدا چون انسان ها زندگی جمعی داشتند کم و بیش عقاید خود را به دیگران نیز انتقال می دادند که همان تبلیغ می شود و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند تبلیغات از صدر اسلام وجود داشته و تا ابد هم وجود خواهد داشت.

 وی در ادامه افزود: همواره ثابت شده است که تبلیغ یکی از مؤثرترین راه جذب بشر بوده است و از این به بعد هم اگر قرار است که اندیشه های دینی الهی زنده، پویا و جنبشی باشد یکی از بهترین راه‌های آن تبلیغ است و در همین راستا هم اگر توجه کنید بسیاری از پیامبران هم فقط پیامبر تبلیغی بودند و مانند بقیه پیامبران و انبیای الهی مسؤولیتی نداشتند.

 مدیر استانی حوزه علمیه خواهران زنجان در ادامه با اشاره به مشخصه های یک تبلیغ مؤثر تصریح کرد: در بحث تبلیغ عناصر مهمی وجود دارد که هر کدام باید در جای خود رعایت شود که یکی از آنها پیامی است که مبلغ می خواهد به مخاطب منتقل کند و در خود همین پیام هم باید شاخص هایی رعایت شود؛ در مرحله دوم مخاطبی است که پیام به او منتقل می شود و در مراحل بعد هم مکان تبلیغ، گروه سنی مخاطبان و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که در یک تبلیغ مؤثر پر اهمیت هستند.

 حجت الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به این که منبر خوب باید مطالبش غیر قابل خدشه باشد، تأکید کرد: باید منبر به صورت نگاه کلی در نظر گرفته شود و خوب بودن یک منبر هم با لحاظ کردن جهات دیگر آن سنجیده می شود و با توجه به گروه سنی مخاطبان فرق می کند، اما در کل منبر خوب باید مطالبش محکم، مستند، غنی و غیر قابل خدشه باشد که این موارد هم با ادبیات مناسب به مخاطب منتقل می شود.

وی افزود: یعنی زبان مبلغ باید زبان روز باشد و با صداقت تمام آن را بازگو کند و در این صورت امید است که رضایت بخش باشد، البته ظاهر و به قول معروف تیپ طلبه هم در مؤثر بودن تبلیغ وی اهمیت فراوان دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران زنجان در ادامه با انتقاد از طلابی که تبلیغ را با معیار مادی و پول می سنجند، عنوان داشت: این نگاه به هیچ وجه نگاه درستی نیست و نباید به منبر و تبلیغ از این زاویه نگاه کرد، بلکه شرط اصلی و اساسی تبلیغ و این که سخن بر دل نشیند این است که خلوص نیت داشته و هویت کارهایش به سوی خداوند باشد؛ و البته باید توجه اشت که منبر رساندن پیام الهی به بندگان است و نمی شود این کار پر اهمیت را با معیار مادی سنجید هر چند دیگران نیز در برابر تلاش‌های مبلغ وظیفه دارند تا با کمک های مادی یا هدایایی از وی تشکر و قدردانی کنند.

 وی در پایان افزود: نباید به تبلیغ کوچک نگاه کرده و آن را کم ارزش تلقی کنیم بلکه تنهاترین روش انتقال اندیشه های الهی به مردم همین تبلیغ است و با این کار است که می توانیم مردم را دین دار و سپس دین مدار کنیم و به نظر بنده بزرگ ترین فلسفه طلبگی همین تبلیغ است و طلاب باید همیشه نسبت به آن راغب باشند. /949/ت302/س

ارسال نظرات