۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۸۷۰۴۱

بازدید نماینده خبرگان رهبری از حوزه علمیه مرند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در جمع طلاب حوزه علمیه مرند بر ضرورت حفظ استقلال حوزه های علمیه و عدم وابستگی مالی به دولت ها تاکید کرد.
هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه  صاحب الزمان(عج) مرند با بیان این‌که حوزه های علمیه در کشور همیشه مستقل بوده و هرگز در قبضه قدرت ها قرار نگرفته‌اند، اظهار داشت: رمز موفقیت و پویایی حوزه های علمیه در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی آورند.


 وی با بیان این‌که حوزه ها  فراجناحی، فراگروهی و فرا منطقه ای بوده و متعلق به جهان اسلام هستند، ادامه داد: مدیریت کلان حوزه ها با یستی استقلال حوزه‌ها را به هیچ قیمتی از دست نداده و سرسوزنی اجازه ندهند خدشه ای به این استقلال وارد شود. حوزه های علمیه بایستی استقلال خود را به ویژه در بحث مربوط به بودجه حفظ کنند و از این نظر نباید نیازمند دولت ها باشد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که حفظ استقلال و صیانت از عظمت حوزه های علمیه مسؤولیت سنگینی است که جز با تدبیر و درایت و استمداد از عنایات حضرت حق ادا نخواهد شد، افزود: البته این استقلال دلیل نمی شود که حاکمیت از آنها غفلت کند و در این مسیر نظام اسلامی مسؤولیت دارد بدون چشمداشت و وابستگی از حوزه های علمیه حمایت و کمک ها و مساعدت های خود را مبذول دارد.


مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که یک مدیر حوزه علمیه فقط بایستی مدیر حوزه باشد، ادامه داد: مدیر حوزه با اشتغالات دیگر و دلمشغولی‌های دیگر نمی تواند پیوسته در بالای سر طلاب خویش باشد و آنها را در بعد علمی و خودسازی تربیت کند.


وی با بیان این‌که طلاب علوم دینی و مدیریت های حوزه ها شایسته است از سیاست بازی‌ها و جناح بندی‌های رایج در جامعه بدور باشند افزود: این آفت بسیار بزرگی بوده و حوزه های علمیه را از فعالیت های علمی و معنوی و کشف حقایق و از خدا بدور می سازد چراکه سیاست اسلام از این سیاست بازی‌ها به دور بوده و معنای دیگری دارد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که سیاست اسلام یکی از مسائل مهم اخلاقی و اجتماعی است که علمای اخلاق در کتب اخلاق و علم اخلاق آورده اند، افزود: آنها سیاست را در سه معنا و سه مرحله گروه بندی کرده اند که شامل سیاست نفس، سیاست خانواده و مدیریت مدن  است، بدین معنا که با سیاست بتوان جامعه را هدایت و راه بری کرده و تمام مصالح جامعه و تمامی ابعاد انسان و جامعه را در نظر گرفت.


 وی افزود: باید گفت هیچکدام از این‌ها با این جناح بندی‌ها، غوغاگری‌ها و برخوردهای خشن و غیراخلاقی و بداخلاقی های جاری سیاسی جامعه ما تناسب ندارند که مدیریت های حوزه‌های علمیه و خود طلاب لازم است از این عرصه بدور بوده و ابزار عرصه چنین سیاستگرانی نباشند.


استاد حوزه های علمیه با بیان این‌که طلاب جوان برای تأثیر‌گذاری و ایفای نقش بهترشان در جامعه باید تهذیب و مراقبه نفس را در اولویت کار خود قرار دهند، افزود: طلاب بایستی با توجه به نیاز روز جامعه در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی در امر مباحث اخلاقی و طهارت نفس پیش قدم باشند تا بتوانند نقش خود را در جامعه به درستی ایفا کنند.


وی با بیان این‌که طلاب جوانی که سال‌های اولیه طلبگی را سپری می کنند، به هیچ چیز دیگر همچون مقام و مسؤولیت نیندیشند و از مسائل متفرقه مانند کارهای سیاسی و حاشیه‌ای اجتناب کنند، بلکه صرفاً طلبه باشند و علم بجویند، افزود: طلاب باید در ایام تحصیل فقط به مباحث درسی خود بپردازند و ذهن خود را در راستای مباحث فقهی و دروس حوزوی خرج کنند چرا که ذهن مشوش و پراکنده در کسب علوم دینی نمی‌تواند موفق باشد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که طلاب بایستی به فراگیری دروس و تهذیب اخلاق اهتمام داشته باشند، افزود: طلاب باید به صورت عمیق سرمایه‌های علمی خود را ارتقا داده و در کنار آن به مسأله تهذیب نفس توجه داشته باشند. طلاب تلاش در مسیر علم اندوزی و تقویت علمی و تزکیه نفس را فراموش نکنند.


وی با بیان این‌که علم و تزکیه دوبال قوی و متوازن هستند که هر انسانی را به بلندای افقهای مادی و معنویت اوج می دهند، افزود: اگر یکی از این بال‌ها در انسان نباشد کار انسان لنگ خواهد بود و به جایی نمی رسد، زیرا عمل بدون علم مانند سیر در طریق خلاف مقصد است هرچه پیش برود انسان را  از مقصد دورتر می سازد. علم بدون عمل، وزر و وبالی بیش نیست./935/پ202/س

ارسال نظرات