۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۶۸۲۴
نماینده خبرگان ر هبری:

حماسه اقتصادی نیازمند نگرش جهادی و کارشناسانه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والملسمین هریسی گفت: مدیریت امور مالی و اقتصادی و بودجه جامعه نباید به دست کسانی بیفتد که حتی با فرض حسن نیت، از دانش و آگاهی لازم برخوردار نباشند.
حجت الاسلام والمسلمين هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده‌هریسی در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سهلان، با بیان اینکه بر اساس آیات قرآنی اموال جامعه اسلامی را نباید دست سفها سپرد، اظهار کرد: این کار باعث نابودی دین و تباهی جامعه خواهد شد و آن جامعه از هستی ساقط خواهد شد.

 

وی با بیان این که مصادیق رشد و سفاهت قرآن کریم را به مقیاس اموال شخصی و عمومی و خرد و کلان آن باید دید، افزود: ای بسا کسی بتواند زندگی شخصی خود را مدیریت کند اما چنانکه از امام راحل نقل شده نتواند از عهده اداره نانوایی‌های یک شهر هم برنیاید! چه رسد به اداره اقتصاد یک جامعه بزرگ، با آن همه پیچیدگی‌ها و ظرایف.

 

استاد برجسته دانشگاه تهران با بیان این که اقتصاد، اصولاً در اسلام هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی جامعه است، افزود: اقتصاد تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف غایی بشر است و نه هدفی که همه فعالیت‌های انسان بر مبنای آن تنظیم شود.

 

وی با بیان این که اقتصاد در اسلام هدف نیست و هدف این است که انسان تربیت شود و به کمال انسانیت برسد افزود: باید گفت اقتصاد وسیله این هدف است و باید گفت این وسیله آنقدر مهم است که اگر این وسیله در دست ملتی نباشد می‌تواند در تحقق کمال انسانی خلل ایجاد نماید و باید گفت کمالات متوقف به وجود آن است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده‌هریسی با اشاره به این که اسلام به طرق مختلف مسلمانان را هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی به تولید ثروت دعوت کرده است، افزود: پویایی و حیات جامعه در پرتو استقلال اقتصادی و ثروتمند بودن آن است از این رو حضرت علی (ع) می‌فرماید: فقر و تنگدستی مرگ بزرگ‌تر است.

 

وی با بیان این که ثروت در کمال صراحت در قرآن کریم به عنوان خیر نامیده شده است، افزود: این در صورتی صحیح است که انسان پول را به عنوان یک وسیله برای فعالیت و عمل و تسهیل و تولید بخواهد. در این صورت پول تابع آن هدف کلی است که انسان پول را برای آن هدف که رسیدن به کمالات است می‌خواهد و در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که می‌فرمایند «نعم المال الصالح للرجل الصالح» یعنی مال حلال مرد صالح را سزاست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخن مشهور رسول خدا(ص) که فرموده‌اند: «کادالفقر أن یکون کفراً» یعنی اینکه نزدیک است کار فقر به کفر (منجر) شود، افزود: آدم فقیر نمی‌تواند فکر کند آدم فقیر در اثر ناراحتی به گناه مبتلا می‌شود فقر موجب از دست رفتن عقل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اسلام، پدیده ثروتمندی جامعه را از نعمت‏های خداوند برای انسان قلمداد می‏کند و مردم را برمی‏انگیزد که این نعمت را پاس دارند و نیز از ایشان می‏خواهد که ثروت را در مسیری که به تکامل آنان بینجامد، به کار گیرند افزود: سپردن ثروت و اموال جامعه به سفها باعث می‌شود تا ثروت جامعه بر باد رود و یک شبه ثروت ملی هست و نیست شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده‌هریسی با بیان این که به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی و انتقال کالا لازم است تا از مناطق ویژه اقتصادی حمایت شود، افزود: انجام صادرات و واردات از طریق مناطق ویژه اقتصادی می‌تواند یکی از مسیرهای تولید ثروت برای کشور باشد./935/پ203/ب

ارسال نظرات