۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۶۴۵
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای شهر قم:

دولت به قم و حوزه بدهکار است/ حریم قدسی حرم مطهر نباید خدشه دار شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که اجرای پروژه های عمرانی و مونوریل نباید حریم قدسی حرم کریمه اهل بیت(ع) را خدشه دار کند، قم و حوزه های علمیه را از دولت طلبکار دانست و خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر برای عمران و آبادانی این شهر مذهبی از سوی رییس جمهور شد.
1/ آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، عصر سه شنبه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مقدس قم، با بیان این که شورا ریشه دینی و اسلامی دارد، خاطرنشان کرد: شوراها در عین اهمیت و حساسیت، اگر بین اعضا و اصحاب شورا اختلاف نظرهای شخصی یا تضاد منافعی بوجود آید منافع عکس خواهد داد.


وی با تاکید بر این که باید کاری کرد که مردم از شورا خاطره خوشی داشته باشند، انتخاب شهردار قم را نشان دهنده هماهنگی افکار اعضای شورای چهارم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه مردم نیز خاطره خوبی از عملکرد ایشان دارند و امیدواریم کارهای مهم تری نیز در دوره جدید صورت گیرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شورای اسلامی شهر قم در دوره جدید باید برنامه مکتوب، کاربردی، شفاف و جامع داشته باشد، تحقق این امر مهم را سبب رشد و بالندگی دانست.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود موقعیت شهر مقدس قم را با توجه به وجود بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام، حرم اهل بیت، مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن فرهنگی و نهادهای دینی را برجسته توصیف کرد و گفت: قم باید از نظر عمران، آبادانی و مسائل فرهنگی در بین استان ها و شهرهای دیگر کشور بدرخشد.

 

تاکید بر تسریع در اجرای پروژه های نیمه تمام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که به قم باید به عنوان یک کلانشهر مهم اسلامی نگریسته شود، بر ضرورت اجرایی شدن هرچه سریعتر برنامه ها و طرح های نیمه تمام تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اجرای پروژه حرم تا حرم، خاطرنشان کرد: حق این است که این پروژه یک پروژه دینی و فرهنگی باشد و نباید به خاطر مسائل و مشکلات اقتصادی دست برخی بیفتد که با جایگاه و موقعیت قم سازگار نباشد و اعضای شورای شهر باید در این راستا مراقبت های لازم را داشته باشند و برای تامین بودجه تلاش و رایزنی لازم را با مسؤولان کشوری داشته باشند.

 

قم نیازهای نظام را در عرصه های مختلف تامین می کند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نظام و دولت به قم و حوزه بدهکار هستند، خاطرنشان کرد: ما همیشه باید از دولت به صورت طلبکارانه چیزی بخواهیم، چراکه قم نیازهای نظام را در عرصه های مختلف تامین می کند و در مقابل دولت نیز باید بدون منت حق قم را ادا کنند و بدهی خود را بپردازند. حوزه علمیه قم با هزینه مراجع، ائمه محترم جامعه، بخش مهمی از قضات و مسؤولان سیاسی و عقیدتی و رایزن نهادهای فرهنگی را تربیت و تحویل نظام می دهد.

 

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر دقت اعضای شورای شهر و مسؤولان شهری در نامگذاری میادین و پروژه های شهری، گفت: برای این مساله اگر مشورت های لازم با افراد دیگر نیز صورت گیرد شایسته خواهد بود.

 

مونوریل نباید حریم قدسی حرم را خدشه دار کند/ منطقه پردیسان مشکلات بسیاری دارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اجرای پروژه مونوریل قم، تصریح کرد: عبور این پروژه از مقابل حرم مطهر، حریم قدسی این مکان مقدس را خدشه دار خواهد کرد.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات متعدد فراوان منطقه پردیسان، خاطرنشان کرد: این منطقه کمبودهای بسیاری از نظر زیرساخت های دینی، درمانی، فرهنگی، تجاری و عمرانی دارد و مردم نیز شکایت ها و گلایه های بسیاری در این باره دارند و مسؤولان باید به فکر رفع این مشکلات باشند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خواستار برگزاری کنگره ای به منظور بررسی تاریخچه و موقعیت قم شد و گفت: قم از قدیم الایام مرکز نشر معارف اهل بیت و خاستگاه انقلاب بوده است.

 

این مرجع تقلید همچنین بر ضرورت کمک شورای شهر و شهرداری به نهادها و مراکز فرهنگی و دینی تاکید کرد.

 

حجت الاسلام آتش محمد زر رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت ها و اقدامات این شورا در دوره چهارم ارائه کرد.

 

وی اعضای شورای شهر در دوره چهارم را متعهد، متخصص و ولایت مدار دانست و با اشاره به روند انتخاب شهردار قم، خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر جلسات متعددی را برای انتخاب اعضای شورا با افراد مختلف برگزار کرد و مهندس دلبری با 19 رای از 21 رای به عنوان شهردار قم ابقا شد.

 

رییس شورای شهر قم با اشاره به مشکل بودجه در کشور، تصریح کرد: با وجود این مشکل در کل کشور، خوشبختانه پروژه های عمرانی قم با سرعت روند اجرایی خود را ادامه می دهد.

 

اجازه نخواهیم داد محور حرم تا حرم به عنوان یک محور اقتصادی ساخته شود

 

حجت الاسلام آتش زر از بدهی هشتصد میلیارد تومانی به بانک ها در راستای اجرای طرح حرم تا حرم خبر داد و گفت: ما در صدد هستیم این محور به عنوان یک محور معنوی و زیارتی باشد و در این راستا باید دولت مساعدت های لازم را در پرداخت بدهی ما را کمک کنند.

 

رییس شورای شهر قم با تاکید بر دقت در ساخت و سازهای حاشیه ای بلوار پیامبر اعظم(ص) یادآورشد: تا جایی که بتوانیم اجازه نخواهیم داد محور حرم تا حرم به عنوان یک محور اقتصادی ساخته شود، سعی ما این است که این محور یک محور فرهنگی، دینی و حوزوی باشد. /924/پ201/س

ارسال نظرات