۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۸۶۰۹۴
درخواست عفو بین الملل؛

تحریم ها علیه ترکیه را اجرایی کنید

خبرگزاری رسا ـ خشونت های پلیس که در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه علیه تظاهرکنندگان اعمال شد، اقداماتی غیرقانونی بوده و حق بشری گردهمایی مسالمت آمیز را از این شهروندان به شکل بی رحمانه‌ای گرفت.
اعتراضات مردم ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: سازمان عفو بین الملل از کشورهای جهان خواسته است تا تحریم هایی را علیه دولت رجب طیب اردوغان به خاطر سرکوب و خشونت شدید پلیس علیه معترضان ترک، وضع کنند.


به گزارش این شبکه؛ سازمان عفو بین‌ الملل در گزارش تکان دهنده ای، اتهامات سنگینی را متوجه دولت ترکیه کرده است. در این گزارش آمده که خشونت بیش از حد پلیس ترکیه در مقابله با تظاهرکنندگان، به مرگ سه انسان و مجروح شدن هزاران تن انجامیده است.


بی بی سی در ادامه به نقل از عفو بین الملل افزود: خشونت های پلیس که در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه علیه تظاهرکنندگان اعمال شد، اقداماتی غیرقانونی بوده و حق بشری گردهمایی مسالمت آمیز را از این شهروندان به شکل بی رحمانه‌ای گرفت.


در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: رفتار پلیس ترکیه در واکنش به اقدامات فردیِ بعضی از تظاهرکنندگانِ خشونت طلب، نامتناسب بوده و در بسیاری از موارد، پلیس با کل گردهمایی مسالمت آمیز به گونه‌ای خشونت آمیز مقابله کرده است.


قابل ذکر است عفو بین الملل به منشور "سازمان امنیت و همکاری اروپا" اشاره کرده که در آن تصریح شده، اگر یک نفر از میان یک گردهمایی اعتراضی، سنگی پرتاب کند؛ خود به خود به معنای آن نیست که کل آن جمع معترض خشونت طلب هستند.


به گفته عفو بین‌الملل؛ پلیس ترکیه وظیفه داشت با اینگونه افراد خاطی مقابله کند  نه اینکه با خشونت به سرکوب کل تظاهرکنندگان مسالمت جو بپردازد.
/1421/1409/ح

 

ارسال نظرات