۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۸۴۵۴۱

شکاف عمیق سیاستمداران اروپا و آمریکا در قبال ایران

خبرگزاری رسا ـ در زمانی که تحریم علیه ایران توسط اتحادیه اروپا برداشته می شود، دولتمردان آمریکایی تحریم های محکم تری را علیه منافع ایران اتخاذ می کنند.
بنياد علوي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: دادگاه فدرال آمریکا مالکان آسمان خراشی واقع در منهتن نیویورک را درباره اتهام مبادلات مالی ناقض تحریم های آمریکا با دولت ایران و به طور مشخص بانک ملی ایران مجرم شناخته است.
به گزارش این خبرگزاری؛ دولت آمریکا در سال 2008 شکایتی را در این زمینه به دادگاه فدرال این کشور تسلیم کرده بود و اکنون کاترین فارست قاضی این دادگاه اعلام کرده است که مالک بخش اعظم سهام این آسمان خراش، یعنی بنیاد علوی، اطلاع داشته است که دو سهام دار کوچکتر این ساختمان، شرکت های صوری متعلق به بانک ملی ایران هستند.
قابل ذکر است ارائه خدمات مالی به ایران از سال 1995 غیرقانونی اعلام شده است. اکنون دولت آمریکا با وجود اعلام آمادگی ایران به دریافت سیگنال مناسب برای رایزنی سازنده تر با غرب، دست به این اقدامات اکثرا بهانه جویانه می زند. این اتفاق زمانی جالب می شود که در همان زمانی که برخی تحریم ها علیه ایران توسط اتحادیه اروپا برداشته می شود، تحریم های محکم تری از سوی دولتمردان آمریکایی علیه منافع ایران اتخاذ شده است. این موضوع به تحلیل کارشناسان، نشان دهنده شکافی عمیق در بدنه مذاکره کنندگان غربی با ایران می باشد.
شایان ذکر است ساختمان بنیاد علوی در سال 1970 میلادی (1349 خورشیدی) توسط شاه مخلوع ایران خریداری شد و در اختیار بنیاد پهلوی قرار گرفت. این ساختمان پس از انقلاب اسلامی به بنیاد علوی واگذار شد که موسسه ای غیر انتفاعی در آمریکا بود و هدف از تاسیس آن به گفته دویچه وله آلمان، تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک های مالی خیریه و انسان دوستانه در قالب برنامه های آموزشی، مذهبی و فرهنگی اعلام شد.
این نکته نیز قابل اعتنا می باشد که ظرف چند سال، فعالیت فرهنگی این بنیاد، حساسیت مقامات آمریکایی را برانگیخته بود. اکنون نیز دادگاه های آمریکایی فرصت را غنیمت شمرده و برای جلوگیری از اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی، به بهانه ای واهی جلوی راه این موسسه، سنگ اندازی کرده اند./1421/1409/ح

 

ارسال نظرات