۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۴۰۰۳

باید و نبایدها طلبگی از دیدگاه حجت‎الاسلام مؤمنی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه طمع، بخل، ریا، عصبیت، حب به مدح، ورود در مسائلی که به آن‎‎ها آشنایت ندارد، تکلف در سخن گفتن و نوشتن، عدم حیا، سستی در مقام عمل و افتخار در امور دنیوی را از آفات طلبگی برشمرد.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در همایش طلیعه حضور ویژه طلاب خواهر ورودی سال 91 استان آذربایجان غربی که در مجتمع فرهنگی و آموزشی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، به بررسی موانع و آفات طلبگی پرداخت.

وی در تعریف واژه طلبگی گفت: طلبگی ادامه راه و رسالت انبیا است، طلبه به کسی گفته میشود که برای خدا و اهلبیت(ع) مشتری جمع کرده و برای رضای خدا قدم برمیدارد، طلبه بازاریاب خدا و امام زمان(عج) است و بدون کار امکان ورود در مسیر طلبگی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رسالت طلبه سوق دادن مردم به سمت خدا و اهلبیت(ع) با عمل، رفتار و منش است، اظهار داشت: فرد زمانی میتواند برای خدا مشتری پیدا کند که خود مشتری خدا باشد و بدون آن امکان سلوک در حیات طلبگی نیست.

وی ادامه داد: حال و هوای طلبگی بسیار متفاوت است و در این مسیر یک سری بایدها و نبایدها وجود دارد، اگر به این باید و نبایدها توجه نکنیم از مسیر طلبگی خارج میشویم و به نظر بنده طلبه باید با موضع طلبگی خود مردم را هدایت کند نه این که خود را با کارهای مردم هماهنگ کند بلکه باید شأن طلبگی را حذف کرد.

حجتالاسلام مؤمنی با اشاره به کتاب مصباح الشریعه به بیان آفات طلبگی پرداخت و خاطرنشان کرد: باب شصت و پنجم این کتاب درباره آفات علما است، اگر این آفات را مرتفع نکرده و از نفوذ آن جلوگیری نکنیم در دنیا و آخرت سعادتمند نمیشویم و سخن ما در مردم مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «تواضع نخستین ثمر علم است»، کسی که به واسطه علم نسبت به خدا تواضع نداشته باشد عالم نیست و علم نوری است که خدا در وجود هر فردی بخواهد قرار میدهد، کسب علم به کثرت خواندن و نوشتن نیست بلکه نور اعطای خداوند متعال است.

خطیب توانای کشور طمع، بخل، ریا، عصبیت(فراموش کردن حقیقت به سبب منافع خود و یاگروه)، حب به مدح، ورود در مسائلی که به آن‎‎ها آشنایت ندارد، تکلف در سخن گفتن و نوشتن، عدم حیا، سستی در مقام عمل و افتخار در امور دنیوی را از آفات طلبگی برشمرد.

استاد حوزه و دانشگاه درباره بایدها طلبگی نیز گفت: مهمترین باید طلبگی خوب درس خواندن است، تنبلی نکنید و با هر تفکری که به حوزه ورود پیدا کردید، درست بخوانید و از کارهای حاشیه و جنبی تا مقطعی پرهیز کنید، امروز ما در عرصه‎های مختلف مانند عرصه رسانه به فرد مجتهد نیاز داریم.

وی تصریح کرد: کارهای تبلیغی را تا زمانی که از نظر علمی‎‎به اندازه کافی نرسیدید انجام ندهید، پس از خوب درس خواندن از تمسک به قرآن و عترت غافل نباشد، پیامبر(ص) میفرمایند «من از میان شما میروم ولی دو ثقل قرآن و عترت را میان شما میگذارم و هر کس به این دو تمسک بجوید گمراه نمیشود».

حجتالاسلام مؤمنی قرائت، عمل و توجه به آیات را از مراحل تمسک به قرآن دانست و گفت: تمسک به اهلبیت(ع) نیز شامل معرفت، محبت و ولایت است، ثمره ولایت اطاعت و موالات است، اگر معرفت باشد محبت میآید و محبت ولایت میآورد که نتیجه ولایت اطاعت است.

خطیب توانای کشور با اشاره به اینکه زندگی طلاب مورد اشراف امام زمان(عج) است، خاطرنشان کرد: طلاب سربازان امام عصر(عج) هستند و مسلما به نگاه ایشان است که فرد میتواند در درس طلبگی موفق باشد، طلاب امید حضرت حجت(عج) هستند که نباید این امید را ناامید کرد./993/پ202/ی

ارسال نظرات