۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۹۳۲
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین:

تولید ثروت در جامعه اسلامی یک ارزش محسوب می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران با بیان این که در اسلام، تولید ثروت با دین داری منافاتی ندارد، تأکید کرد: مسلمانان از نعمت های دنیا استفاده می کنند، اما دلبسته به آن ها نیستند؛ این جاهلیت مدرن غرب است که به ثروت نگاه مادی و محدود دارد.
رجبي دواني

به گزارش خبر نگار خبرگزاری رسا در مشهد، رجبی دوانی، استاد دانشگاه تهران شب گذشته در دومین همایش سبک زندگی اسلامی که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به این­که ائمه اطهار(ع) تولید ثروت را در جهت رفاه مردم و بالا بردن معنویت آن ها، انجام می دادند، گفت: در زمان ظهور امام عصر(عج) نیز اقداماتی که رخ می دهد در زمینه تولید ثروت و رفاه مردم است و آبادانی به گونه ای است که یک وجب زمین و یک قطره آب بدون استفاده دیده نمی شود.

 

فاصله از ولایت انسان را در همه ابعاد دچار آسیب می کند

وی با بیان این­که عرب در اثر تعالیم اسلام و با الگو گرفتن از سیره پیامبر اکرم(ص) از زندگی پست مادی به زندگی معنوی مطلوب رسید، افزود: مسلمانان باید سیره اهل بیت(ع) را الگو خود قرار دهند. انسان زمانی که خود را از ولایت دور کند در همه ابعاد آسیب دیده و دچار انحطاط می شود.

 

کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی با اشاره به این­که اهل بیت(ع)، الگوی ساده زیستی هستند، گفت: انسان باید از دنیا بهره برداری کند، اما دلبستگی به آن نداشته باشد. رفتار ائمه(ع) با شخصیت آن ها سازگاری داشت. عیب از ماست که به سیره­ آن ها عمل نمی کنیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) شبانه روز خود را به سه قسمت تقسیم کرده بودند؛ بخشی از آن را به خانواده خود اختصاص داده بودند، قسمتی از آن را با پرودگار خود عبادت و مناجات می کردند و بخش دیگر را به کارهای شخصی خود اختصاص داده بودند.

 

رجبی دوانی ادامه داد: زمانی که مردم برای مشکلات نزد نبی اکرم(ص) می آمدند، ایشان از عبادات و امور خانواده خود کم نمی گذاشتند. بلکه در ساعاتی که به کارهایی اختصاص داده بودند به امور مردم رسیدگی می کردند.

 

قوانین اسلام محدودیتی ایجاد نمی کند/ تولید ثروت باید در جهت بالا بردن معنویت انسان ها باشد

وی گفت: در اوایل انقلاب، کشور ما تحریم بود، اما چون مردم ساده زیست و قانع بودند تحریم ها تأثیری بر زندگی آن ها نگذاشت، ولی اکنون سبک زندگی به سمت مصرف گرایی و تجمل تغییر کرده و در نتیجه تحریم ها فشار بیشتری بر مردم وارد می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قانون های اسلام محدودیتی برای انسان ها ایجاد نکرده است. مسلمانان از نعمت های دنیا استفاده می کنند، اما دلبسته به آن ها نیستند. جاهلیت مدرنی که غرب به آن گرفتار است، به آخرت و زندگی پس از مرگ اعتقاد ندارد، نگاه آن ها به دنیا، نگاهی مادی­گرایانه است. 

 

رجبی دوانی در پاسخ این پرسش که با توجه به تفاوت های اقلیمی، اجتماعی و زمانی که بین دوران ائمه(ع) با اکنون وجود دارد، چگونه می توان از سیره­ ایشان پیروی کرد، اظهار کرد: انسان باید با تحول زمانه پیشرفت کند. اگر حضرت علی(ع) لباس پشمینه و مندرس را استفاده می کردند، اما امام صادق(ع) لباس حریر بر تن می کردند، زیرا دوران این دو امام متفاوت بوده است. در دوران امام علی(ع) فقیران بیشتری در جامعه وجود داشتند اما در زمان امام صادق(ع) مردم از رفاه بیشتری نسبت به دوران قبل از خود برخوردار بودند.

 

این پژوهشگر حوزه­ تاریخ اسلام و تشیع با اشاره به روایت «النّاس علی دین مُلوکهم» از مسؤولانی که زندگی مصرفی و تجملی دارند انتقاد و خاطرنشان کرد: ائمه(ع) زندگی بسیار معمولی و ساده ای داشتند. حضرت آیت الله خامنه ای نیز با پیروی از سیره اهل بیت(ع) زندگی ساده ای دارند، مردم باید سبک زندگی رهبر انقلاب را سرلوحه عملکردهای خود قرار بدهند.

 

لازم به ذکر است، سومین نشست از سلسله همایش های سبک زندگی نیز امروز ساعت 16 با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی رشاد در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی واقع در دوربرگردان طبرسی حرم مطهر برگزار خواهد شد./930/پ201/ب

ارسال نظرات