۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۳۵۸
از سوی کارگروه کودک و رسانه دانشکده صدا و سیما؛

برنامه سازی استاندارد برای کودکان پیش دبستانی کتاب می شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب برنامه‌سازی استاندارد برای کودکان پیش دبستانی از سوی کارگروه کودک و رسانه دانشکده صدا و سیما تدوین می‌شود.
پيش دبستاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگروه کودک و رسانه دانشکده صدا و سیما که با تاکید دکتر اکبری، رییس دانشکده و با همت معاونت دانشجویی این دانشکده از دانشجویان و برخی از طلاب و صاحب نظران رشته های روانشناسی و تربیتی تشکیل شده است در حال تدوین کتابی در زمینه استاندار برنامه‌سازی برای سنین 3 تا 6 سال است.


این کتاب که حدود 80 درصد نگارش آن صورت گرفته است تا پایان پاییز به اتمام می رسد.


کتاب استانداردهای قالب انیمیشن برای مخاطبین خردسال اولین کتاب تالیفی این گروه است که به صورت یک اثر جدید و نمونه‌ای از تولید شده بومی است که می‌توان به جرئت ادعا کرد هیچ نمونه و مشابه داخلی و خارجی ندارد و از با بهره‌گیری از علوم مختلف با تلفیقی علمی در حال تالیف است.


پیش نویس نگارش این کتاب از پاییز سال گذشته با همت محمود علی‌پور آغاز شده است و هدف از نگارش آن ارائه الگوهایی مناسب بر اساس مبانی اسلامی است در این کتاب ویژگی‌های خردسالان از منظر قرآن و عترت و نیز تطابق با یافته‌های روانشناختی و علوم تربیتی بررسی شده و با کمک و همفکری همکاران گروه، الگوهایی به عنوان بایدها و نبایدهای تولیدی برای قالب انیمیشن استخراج شده است.


در نگارش این کتاب تلاش شده از به‌روزترین مقالات و یافته‌های دانشمندان داخلی و خارجی استفاده شود و نتایج تحقیقات مراکز پژوهشی معتبر دنیا در همین چند ساله اخیر نیز در آن لحاظ شده است تا خواننده کتاب را از جستجوی دوباره به زبان‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.


اعضای این گروه که با توجه به دغدغه و اهمیت رسانه‌های کودک از حدود سه سال پیش مطالعات خود را با حمایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، دانشکده صدا و سیما، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما و موسسه هلال سبز آسمان آغاز کرده‌اند با تمرکز بر تحلیل برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان تلاش می‌کنند تا با رفع آسیب‌های این حوزه راهکارهای دینی کردن برنامه‌های کودک را در تلویزیون پیگیری کنند.


این گروه با انجام پروژه‌های تحقیقاتی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای‌ کودک در جهان‌، بررسی و جستجو در عناوین اصلی کتاب‌های کودک و رسانه در جهان و ترجمه خلاصه این کتاب‌ها جهت استفاده کارشناسان برای پژوهشکده باقرالعلوم(ع) فعالیت خود را آغاز کرد و با ارائه نقد و بررسی برنامه‌های کودک تلویزیون مانند عمو روحانی(حجت الاسلام راستگو)، خونه به خونه جمعه به جمعه(عمو قناد)، هزار و شصت و شونزده(عمو پورنگ)، کلاه قرمزی (ایرج طهماسب)، آب پریا (خانم برومند)، شهرک الفبا(عمو فردوس)، فتیله‌ها و بارون میاد شرشر (خانم جواهریان) و نیز انیمیشن‌ها و برنامه‌های مهم خارجی مانند به دنبال نمو، هورتون، آپ، شجاع، چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم، ردپای آبی و آقای خط، برای نشریه کودک و رسانه مرکز پژوهش‌های صدا و سیما فعالیت های خود را ادامه داد و اکنون علاوه بر همکاری با مراکز فوق همکاری‌هایی با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نیز دارد.


علاوه بر این با توجه به کمبود شدید منابع مطالعاتی در این زمینه این گروه در صدد است تا کتاب dear bbc را نیز برای علاقه مندان این رشته ترجمه کرده و با بومی‌سازی مطالب این کتاب تلاشی در زمینه ارتقای برنامه‌سازی تلویزیونی در حوزه کودک انجام دهد.


بحث کودک و رسانه از منظر دینی فضایی میان رشته‌ای است که به دنبال راهکارهای انتقال مفاهیم دینی و چگونگی ارائه این مفاهیم برای کودکان با توجه به محدودیت‌های شناختی این مخاطب است. این رشته در کشور ما از محدودیت منابع انسانی و علمی شدیدی در کشور مواجه است.916/پ202/ع

ارسال نظرات