۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۷۹۰۷۹
استاد دانشگاه تهران:

موسیقی اراده انسان را ضعیف می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، از بین رفتن حیا، تفکر و غیرت را از اثرات موسیقی برشمرد و گفت: زمانی که انسان موسیقی گوش می دهد موسیقی فرمانروایی بدن را به عهده می گیرد و در نتیجه اراده انسان سلب می شود و این آشفتگی روحی و اختلال در فرد سبب می شود تا نیروی اندیشه وی به کلی از بین برود.
موسيقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه تهران عصر امروز، در سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های تفسیر با موضوع زندگی جهادی از منظر قرآن گفت: اگر کسی اهل بیت(ع) را دوست دارد ولی به ما ظلم می کند، او دشمن ما نیست. به خاطر خدا باید از او گذشت و بخشید اما فردی که با قصد دین با ما دشمنی می کند، دشمن حقیقی ما است.

 

وی بیان کرد: دشمن ستیزی بعد از دشمن شناسی یکی از ویژگی های مهم سبک زندگی جهادی است که آن را از سبک های دیگر متمایز می کند.

 

موسیقی نیروی اندیشه انسان را از بین می برد

 

این استاد دانشگاه، از بین رفتن حیا، تفکر و غیرت را از اثرات موسیقی برشمرد و گفت: موسیقی در روح و روان انسان اثر می گذارد و سبب نزول بلایای ناگهانی و مانع استجابت دعا می شود.

 

نیلیچی زاده ادامه داد: مغز انسان مرکز فرماندهی در بدن انسان است. زمانی که انسان موسیقی گوش می دهد موسیقی فرمانروایی بدن را به عهده می گیرند و در نتیجه اراده انسان سلب می شود و بی اختیار فرد می رقصد یا شانه تکان می دهد یا می خندد و گریه می کند و این آشفتگی روحی و اختلال در فرد باعث می شود تا نیروی اندیشه وی به کلی از بین برود.

 

وی در پاسخ این پرسش که اگر فرزند ما به موسیقی علاقه داشته باشد، چگونه با او رفتار کنیم، گفت: اولا باید ارتباط معنوی و بنیان های دینی او را تقویت کنید، ثانیا با او مقابله نکنید. پدر و مادر روزی پنج بار سوره انسان را برای او بخوانند و او را به جلسات مذهبی ببرند تا معرفت او نسبت به اهل بیت(ع) زیاد شود.

 

موسیقی اراده انسان را ضعیف می کند

 

این استاد دانشگاه گفت: امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث خود می فرماید:«موسیقی اراده انسان را ضعیف می کند.» و ضعیف شدن اراده نه تنها به نفع دین و دنیای انسان نیست بلکه به نفع شیطان است. 

  

وی اضافه کرد: موسیقی به علت داشتن زیر و زبرها و ارتعاشات گوناگون،فعالیت اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک را دچار اختلال کرده و در چشم،گوش، طحال و سایر اعضای بدن تاثیر سوء گذاشته و کارایی بدن را دچار مشکل می کند. بتهون و باخ (از موسیقی دان های بزرگ) دچار مشکلات روحی، روانی بودندو 80درصد موسیقی دانان جهان بیمار هستند.

 

نیلچی زاده با بیان این که موسیقی قرآن با سایر موسیقی ها متفاوت است، یادآور شد: قرآن افزون بر اعجاز لفظی، اعجاز معنوی نیز دارد. موسیقی قرآن در درون آن است. این کتاب آسمانی خود را کتاب، تفکر و احساس معرفی می کند. قرآن تنها غذای عقل و اندیشه نیست، بلکه غذای روح است./930/پ202/پ 

 

 

ارسال نظرات