۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۱۷۸۷۶۸
استاد حوزه و دانشگاه:

گره گشایی از کار مومنان سبب وصل شدن به خداوند است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمار منتظرین گفت: باید از ولایت امام زمان(عج) به ولایت حضرت علی(ع) وصل بشویم و از ولایت حضرت علی باید به ولایت رسول خدا و در ادامه به ولایت پروردگار عالم برسیم.
حجت الاسلام معمارمنتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، امروز بعد از نماز صبح، در ادامه جلسات خود که در مسجد رضوی برگزار می شود، ابراز داشت: یکی از صفات و ویژگی هایی که پروردگار عالم نیز آن را بیان کرده است، شأن «ولی الله» بودن حضرت علی(ع) است.

 

وی با بیان این که هم برای این شأن در قرآن آیاتی آمده و هم وجود مقدس رسول خدا(ص) روایات زیادی را در رابطه با آن بیان کرده اند، تصریح کرد: مهم ترین دلیل قرآنی که بیان کننده این مطلب است و در خطبه غدیریه نیز شخص رسول خدا(ص) هم آن را برشمرده، آیه 55 سوره مائده است، که خداوند فرموده«اِنّما وَلیُّکُم الله و رَسُوُله، وَالذینَ آمَنوا، اَلّذین یُقیموُنَ اَلصَلاة و یُؤتونَ الزکوة و هُم راکعون».

 

این استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: از نکات مهم در این آیه این است که اولاً با اِنّما شروع شده، که هم برای حصر و هم برای تأکید است، یعنی این که منحصراً ولّی شما، خدا و رسول خدا و کسانی هستند که در حال رکوع زکات می دهند و نکته لطیف تر این که، با وجود این که در این آیه، سه دسته «ولی» معرفی شده است، اما لفظ ولی به صورت مفرد آورده شده، بر خلاف جاهایی مثل سوره فصلت که جمع آمده است«اِنّما اولیائهم».

 

حجت الاسلام معمار منتظرین در ادامه یاد آور شد: مفرد آورده شدن این لفظ، این معنی را می رساند که اطاعت از خدا و رسول خدا و کسانی که در حال رکوع زکات می دهند، در یک ردیف آمده و هیچ تفاوتی بین ولایت خدا و رسول او با ولایت آن کسی که در حال رکوع زکات پرداخت کرد، وجود ندارد و در این زمینه حضرت رسول(ص) هم تصریح کرده اند که «اِنّ وِلایَتَ علی بن ابیطالب، ولایة الله، و محبتة عبادة الله، و تباعه فریضة الله».

 

وی افزود: در تفسیر «قیّم» در ذیل آیه 55 سوره مائده، در بیان مفرد بودن کلمه «ولّی» گفته است، شخصی خدمت امام صادق(ع) آمد و عرض کرد، آقاجان در سرتاسر قرآن فراوان مشاهده می شود که خدا فرموده «و ما ظلمونا و لکن کانوا انفسهم یظلمون»، مگر می شود کسی به خدا ظلم کند؟ حضرت فرمودند «خدا جلی تر، رفیع تر و منیع تر از این است که مورد ظلم قرار بگیرد و لکن خودش با ما مخلوط و یگانه شده است پس با این یگانگی، ظلم به ما را ظلم به خودش محسوب کرده است، پس ظلم به ما اهل البیت ظلم به خداست»، بعد از آن حضرت صادق آیه 55 سوره مائده را قرائت کردند و فرمودند «ولایت خدا و رسول و حضرت علی(ع) یکی است».

 

این پژوهشگر حوزه علمیه گفت: شبهه ای که در این قسمت  مطرح می کنند، این است که چرا علی بن ابیطالب(ع) که برای خارج کردن تیر از پایش منتظر ورود او به نماز می شوند، چطور در نماز متوجه حظور سائل می شود؟ برای جواب این شبهه باید یاد آور سوره یوسف شد که در آن طبق نص آیه شریفه 31، زنان مصر وقتی یوسف را مشاهده کردند، دستان خود را بریدند و متوجه نشدند، حال وجود مقدس حضرت علی(ع) که نماز را زیارت می دانست  و با گفتن تکبیرة الاحرام،  محو در ذات جلاله خدای سبحان می شود،  پس در اینجا از خود خدا اذن کمک به سائل را دریافت می کند.

 

وی برای تبیین بهتر کلمه ولی الله با بیان روایتی از جناب سید رضی، ابراز داشت: شخصی به رسول بزرگوار اسلام دو شتر هدیه داد، حضرت به اصحاب فرمودند «هر کس دو رکعت نماز بخواند که در آن تمام حواسش به خدا باشد، این دو شتر را به او هدیه می دهم»، علی(ع) شروع کردند به نماز خواندن و نماز خود را تمام کردند، حضرت رسول فرمودند«یا علی تا تشهد، نمازت را با حالت توجه خواندی، اما بعد از آن متوجه شتر شدی و به خاطر همین نمی توان شتر را به شما داد»، در این هنگام جبرائیل امین آمد و فرمود «خداوند امر فرمود به خاطر این که علی(ع) از تشهد به بعد به این فکر رفتند که این شتر ها را به خاطر ما به چه کسی بدهند پس شتر ها از اوست».

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان این مطلب که همه انبیا الهی نماز خوانده اند و همه آنها انفاق می کرده اند، پس چرا این آیه فقط در شأن حضرت علی آمده است؟ ابراز داشت: حضرت موسی و حضرت عیسی نماز خواندند و زکات هم دادند، اما جدای از هم، اما خصوصیت این خانواده به خاطر شدّت قرب به پروردگار است که باعث می شود در حین نماز، زکات پرداخت کنند، با این وجود در روایات اهل سنت آمده که خلیفه دوم چهل روز موقع نماز انگشتر به سائل داد تا برای او آیه نازل شود، اما چنین امری اتفاق نیفتاد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این مطلب که این آیه فقط منحصر در حضرت علی(ع) نیست، بلکه برای همه آل الله(ع) صادق است، تصریح کرد: باید از ولایت امام زمان(عج) به ولایت حضرت علی(ع) وصل بشویم و از ولایت حضرت علی باید به ولایت رسول خدا و در ادامه به ولایت پروردگار عالم برسیم.

 

وی از زبان امام موسی بن جعفر(ع)، وسیله وصل به خدا و اهل بیت را گره گشایی از کار مؤمنین دانست و ابراز داشت: حضرت فرمودند «مَن قَضی حاجةً لِاَخیه المؤمن، فَقد وَصَلَهُ بِوِلایتنا و هی یُوصلةٌ بولایة الله، اگر کسی گره از کار یک مؤمن باز کند، به ولایت ما وصل شده است».

 

حجت الاسلام معمار منتظرین در تبیین کلمه «مؤمن» گفت: وجود مقدس امام صادق(ع) فرمودند«من اَقرّ بِدینِ الله و هُو مُسلم و مَن عمل بِما اَمره الله به، فَهو مؤمن»، پس طبق این حدیث و نظر شهید ثانی، هر کس نبوت رسول خدا را قبول کند، او مسلم و هر کس ولایت آل محمد(ص) را قبول کند، او مؤمن است./939/پ202/ب

ارسال نظرات