۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۷۷۸۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

عدم به کار گیری عقل سرچشمه همه بی ایمانی ها است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمار منتظرین گفت: از شک میوه ای به وجود می آید به نام شرک و از شرک یک میوه خبیثی به وجود می آید به نام نفاق و از نفاق یک خباثتی به وجود می آید به نام کذب، که وجود مبارک امام حسن عسگری(ع) فرمودند: «همه خبائث در یک خانه جمع شده اند که کلید این خبائث کذب است».
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان، امروز بعد از نماز صبح، در ادامه سخنان خود راجع به خصوصیات حضرت ولی عصر(عج) ابراز داشت: اگر در قلب کسی شک آمد، نور دل او را از بین می برد و بدیهی است که نور دل از قوه عقل سر چشمه می گیرد و به همین خاطر اگر کسی بخواهد به صورت اصولی و ریشه ای در مورد شخصیت خودش قدم بردارد، اولین قدم اساسی برطرف کردن شک است.

 

وی با بیان این نکته که بسیاری از افراد قبول دارند که خداوند بر همه کاری قادر است اما این قبول همراه با شک است، تصریح کرد: قبول داریم که قیامت انجام پذیر است، قبول داریم توکل به خدا کفایت کننده امور است، اما این قبول همراه با شک است.

 

این استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این واقعیت که خداوند می فرماید «اُدعونی استجب لکم»، اما بسیاری از دوستان اهل بیت(ع) می گویند چرا ما دعا می کنیم اما اجابت نمی شود؟ تصریح کرد: باید گفت اگر در دعا کمترین شکی باشد خرابی دارد و به هدف اجابت نمی رسد.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین در ادامه گفت: حال با این مقدمه، قرآن کریم از شک، یک تعبیر عامّی می کند که آن تعبیر بسیار ظریف است و آن کلمه «رجس» است و اگر الف و لام هم بر سر  آن قرار بگیرد، مطلق پلیدی را شامل می شود که در قرآن کریم در جاهای مختلفی از جمله در سوره مبارکه یونس کلمه «الرجس» آمده که مطلق پلیدی را شامل می شود.

 

وی در بیان معنی کلمه «الرجس» از منظر روایات ابراز داشت: در تفاسیر مختلف روایی از جمله تفسیر عیّاشی و چه در تفسیر البرهان آمده است که معصومین (ع) «الرجس» را این گونه معنی کرده اند«الرجسُ هو الشک، و انّا اهل البیت لا نَشُکُ فی ربّنا ابداً» و «الرجس» که خداوند در آیه 33 سوره احزاب در مورد آن فرموده است «ما مطلق آن را از اهل بیت دور کرده ایم»، این تمام رجس، تمام شک است و ما اهل البیت در مورد پروردگار خود ذرّه ای شک نکرده ایم.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در ادامه تصریح کرد: از شک میوه ای به وجود می آید به نام شرک و از شرک یک میوه خبیثی به وجود می آید به نام نفاق و از نفاق یک خباثتی به وجود می آید به نام کذب که وجود مبارک امام حسن عسگری(ع) فرمودند «همه خبائث در یک خانه جمع شده اند که کلید این خبائث کذب است».

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به این موضوع که سرچشمه کذب و دروغ، نفاق است گفت: حال سرچشمه خود شک، گمان است که «کثیر الظن، یوجب الشّک»و باید دید سرچشمه گمان چیست؟ که خداوند متعال در آیه صد سوره یونس بعد از این که می فرمایند «هیچ نفسی مؤمن به خدا نمی شود الّا به اذن الهی» ادامه می دهد«و یجعل الرجس علی الذین لا یعقدلون» و اگر کسی عقل خود را به کار نگیرد الرجس بر او غلبه پیدا می کند.

 

وی با تصریح به این نکته که  به اندازه بکار گیری عقل، «الرجس» که مطلق آلودگی ها است، از بین می رود و کم کم شما هم به مراتب عصمت نزدیک می شوید، افزود: تحصیل مراتب عصمت در اختیار غیر معصومین هم قرار گرفته است و این نکته قابل دقت است که ما نمی توانیم مقام امامت را کسب کنیم و امامت مطلقه مخصوص این چهارده نور مقدس است و عصمت کبری، مخصوص صدیقه طاهره(س) است و رسالت کلیه، مربوط به رسول الله(ص) است، اما عصمت درجاتی دارد که تحصیل مراتبی از آن، غیر معصومین را هم شامل می شود و این بر مبنای ریشه کن کردن رجس است و همانگونه که گفتیم «الرجس» با قوّه عقل از بین می رود.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با استناد به فرمایش حضرت امیر(ع) که فرمودند «انتهای ایمان، رسیدن به شهر یقین است» و به یقین که رسیدیم، قلب شما عوض خواهد، افزود: در آیه 125 سوره انعام، خداوند اولین میوه به کارگیری عقل را، ایمان به خداوند معرفی می کند و امام موسی بن جعفر(ع) در این رابطه به جناب هشام فرمودند «وقتی کسی عقل خود را به کار گرفت به خدای خود عالم می شود» و وقتی به خدای خود عالم شد، ایمان می آورد و شکوک برطرف می شود و در ادامه دل ما حرم الهی می شود.

 

وی گفت: وجود مبارک حضرت رضا(ع) در این رابطه، بهره برداری لطیفی کرده اند که جناب شیخ صدوق در کتاب توحید خود، به آن اشاره کرده که«به وسیله عقول، به وجود خداوند گره تصدیق زده می شود».

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به این مطلب که اگر قلب ما، مؤمن به خداوند نشود، یک اتفاق بدی به وجود می آید، ابراز داشت: خداوند در آیه 28 سوره اعراف فرموده اند که «انّا جعلنا الشیاطین، اولیا للذین لا یؤمنون»اگر کسی مؤمن به خداوند نشود خداوند شیاطین را اولیای آنها قرار می دهد.

 

وی در مورد مأموریت شیطان گفت: خداوند فرموده«الشیطان یعدکم الفقر»، شیطان دائم می گوید نیست، وضع خراب است، نمی شود و از این نمونه و در ادامه میوه این فقر راهم می گوید که «و یأمرکم بالفحشا» و اثرات این بی ایمانی را که اول ولایت شیطان و بعد دعوت شیطان به فقر و در ادامه امر به فحشا است در برخی از جوانان این مملکت می بینیم وخداوند می فرماید اگر به مرض فقر دچار شده اید، ازدواج کنید که«یُغنهم الله من فضله، والله واسعٌ علیم» و این مشکلات از اثرات بهره نگرفتن از عقل است.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین در پایان تصریح کرد: در روایتی داریم که شخصی نصرانی آمد خدمت حضرت رسول(ص) و حضرت به او فرمودند«انسان عاقل کسی است که موحد و به طاعت او مشغول باشد» و الآن هم اگر دلی محو جمال الهی شود، دیگر این حرفهایی که اهل دنیا می گویند که مثلاً منابع زیرزمینی در حال اتمام است، برای او بی اثر است، چرا که او می داند«و لله خزائن السماوات والارض» و کسی که دلش با خداوند شد، اهل توکل می شود و این هم به خاطر این است که «و علی الله فلیتوکل المؤمنون»./939/پ201/ب

ارسال نظرات