۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۷۶۶۴۰
استاد حوزه علمیه:

حکمت مولود پیوند علم و ایمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر ایمان و علم با هم در وجود انسان جمع شوند، خداوند به او درجات بالایی عطا می کند، گفت: حکمت مولود پیوند علم و ایمان است و تجلی آن در پایبند بودن به آداب و اخلاق است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در جمع نمازگزاران و کارکنان اداره کل دادگستری این استان، با اشاره به این که اگر ایمان و علم با هم در وجود شخص جمع شوند، خداوند به او درجات بالایی عطا می کند، اظهار داشت: حکمت مولود پیوند علم و ایمان است.

 

وی از حکمت به معنای به واقعیت رسیدن و بدون شک حرف زدن تعبیر کرد و گفت: حکیم با منطق حرف می زند و تا به واقعیت نرسد، سخن نمی گوید اما عالم ممکن است حرفی بزند که با واقعیت مطابقت نداشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حکمت با اشتباه در تناقض است، افزود: علم و ایمان در وجود انسان نهادینه شده، به طوری که دل مؤمن ظرف خدا است.

  

حجت الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به این که خداوند در دل های شکسته جای دارد، بیان داشت: هر ظرفی با شکستن از قیمت می افتد و دیگر ارزشی ندارد اما دل تا نشکند، قیمت پیدا نمی کند و با ارزش نمی شود.

 

حجت الاسلام صالحی خوانساری کتاب را تابلوی راهنمایی انسان به سوی علم معرفی کرد و ادامه داد: اگر به اعماق وجودی خودمان پی نبرده ایم و همه عالم و آفرینش را درک نمی کنیم به سبب این است که زنگار گناه را از دل لایروبی نکرده ایم.

 

وی با بیان این که حکمت واقع بینی، واقع گویی و واقع نظری می آورد، تصریح کرد: اگر می خواهیم در امر قضاوت موفق باشیم و به درستی حکم کنیم، نیازمند حکمت هستیم و تجلی حکمت در متخلق بودن به آداب و اخلاق خداوند متعال است.

 

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر قضاوت قاضی در خط عدالت باشد و معیارهای اسلامی در حکم کردن رعایت شود، به یقین مسؤولیت مجموعه قضا از فتوای مجتهد بالاتر است.

 

حجت الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به این که روزه سبب حق بینی و حق گویی می شود، اظهار داشت: در این ماه مبارک، بر محمد(ص) و آل محمد(ص) زیاد صلوات بفرستید چرا که صلوات سبب ریزش گناهان و رحمت خداوند می شود./9457/پ202/غ

ارسال نظرات