۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۱۷۵۳۵۳
کارشناس حوزوی:

اعتقاد به خدا سبب آرامش می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی قرآن و حدیث گفت: کسی که اعتقاد به خدا دارد، چون می‌داند که برای این مصیبت‌ها، ثواب‌هایی قائل شده است، پس احساس آرامش می‌کند.
اعمال ام داوود در مراسم معنوي اعتکاف - حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند متکفّل شده است که نیازهای ما را تأمین کند، بعضی مواقع ما در زندگی، با یکسری مشکلات مواجه می‌شویم، مثلاً چیزی را می‌خواهیم، در حالی که به آن نمی‌رسیم.

وی اظهار داشت: کسانی که به خدا اعتقاد دارند، این اعتقاد را هم دارند که این مشکلات و سختی‌ها در زندگی انسان معنادار است و دارای مفهوم است، او می‌داند که این‌ها مقتضیات زندگی دنیا است، که از سوی خداوند متعال برای سازندگی و تقویت روحی انسان فرستاده شده است.

حجت‌الاسلام صادقیان گفت: کسی که این اعتقاد را داشته باشد، اگر به مشکلی برخورد می‌کند، خیلی غصه نمی‌خورد، چون مشکلات بعضی مواقع برای انسان منافعی دارد.

وی ادامه داد: مثلاً بچه ای مریض می‌شود، او را می‌بریم نزد پزشک و برای او آمپولی تجویز می‌کند، این کودک، هنگامی که در مسیر هستیم و می‌رویم بیمارستان، چشمش به یک شیرینی فروشی می‌افتد و شیرینی طلب می‌کند، در حالی که برای گلو درد او خوب نیست، در اینجا نه تنها شیرینی برای او خریده نمی‌شود، بلکه او را به بیمارستان برده و آمپولش می‌زنیم.

دکتر صادقیان ادامه داد: این بچه با خودش می‌گوید؛ ‌پدر من به جای اینکه به فکر من بوده و شیرینی برایم بخرد، مرا برد به بیمارستان و به من آمپول زدند، امّا پدر او می‌گوید؛ من چیزهایی می‌دانم که تو نمی‌دانی، اتفاقاً شیرینی به ضرر تو و آمپول به نفعت است.

این کارشناس حوزوی گفت: کسی که به وجود خداوند، اعتقاد دارد، می‌داند که بعضی از وقایع زندگی به نفع او است و باعث پیشرفت و تکامل او می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقیان ابراز داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَ هُوَ کُرْ‌هٌ لَّکُمْ وَ عَسَى أَن تَکْرَ‌هُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ وَ عَسَى أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ‌ لَّکُمْ وَ اللَّـهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» خیلی‌ها می‌گویند، چرا جهاد؟ چون جهاد سختی‌ها و جراحات و شهادت دارد، به همین دلیل خداوند می‌فرماید «شما از این کار خوشتان نمی‌آید».

وی ادامه داد: نکته اینجا است که خیلی وقت‌ها شما از چیزی بدتان می‌آید در حالی که به نفع شما است، و خیلی وقت‌ها هم از چیزی خوشتان می‌آید، در حالی که آن به ضرر شما است، این دقیقاً همان مثال کودک است که شیرینی را می‌خواهد، در حالی که خیر او در آمپولی است که باید بزند، پس خداوند می‌فرماید، من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.

این کارشناس قرآن و حدیث اظهار داشت: کسی که اعتقاد به خداوند متعال دارد، سختی‌ها و گرفتاری‌ها برای او معنادار است و او می‌تواند این سختی‌ها را هضم کند، غصه نمی‌خورد و ناراحت نمی‌شود، می‌داند که یکسری منافع در پس این سختی‌ها وجود دارد که خداوند آن‌ها را برای او قرار می‌دهد، کسی که اعتقاد به خدا دارد،‌ می‌داند که لازمه زندگی دنیا، امتحان شدن است، حالا خواه به وسیله ترس یا گرسنگی یا کاهش در اموال و جان‌ها باشد.

وی بیان داشت: خداوند می‌فرماید «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَ‌اتِ وَ بَشِّرِ‌ الصَّابِرِ‌ینَ» یکی از لوازم زندگی دنیا، امتحان است، کسی که این اعتقاد به خداوند را ندارد،می‌گوید چرا باید در زندگی من این مشکلات ایجاد شود؟ به چه دلیل باید گرفتار شوم؟ اما کسی که اعتقاد به خداوند دارد می‌داند که امتحان، لازمه زندگی دنیا است، وقتی که این را فهمید، دیگر غصّه نمی‌خورد.

حجت‌الاسلام صادقیان ادامه داد: مثلاً کسی که می‌خواهد از کوه بالا برود، می‌داند که لازمه بالا رفتن از کوه تحمل سختی‌ها و مشکلات است، پس از پادرد و خستگی خیلی ناراحت نمی‌شود، برای رسیدن به قلّه و فتح کوه، باید این مسیر را طی کرد، اگر انسان این اعتقاد را داشته باشد، از گرفتاری خودش غصّه نمی‌خورد و لذا شخص موحّد، می‌داند که مشکلات برای ورزیده شدن و تقویت روحی انسان است.

وی در پایان اظهار داشت: کسی که اعتقاد به خدا دارد، چون می‌داند که برای این مصیبت‌ها، ثواب‌هایی قائل شده است، پس احساس آرامش می‌کند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات