۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۷۵۰۶۴
کارشناس حوزوی:

اصلاح افکار و باورها زمینه ایجاد تقوا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و پژوهشگر بهداشت روانی قرآن با بیان اینکه اصلاح افکار و باورها زمینه ایجاد تقوا است، بر اصلاح افکار و باورها، عواطف و احساسات و رفتارها تأکید کرد و سه راهکار شناختی یا معرفتی، عاطفی و رفتاری را در این عرصه پیشنهاد کرد.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس علوم قرآنی و پژوهشگر بهداشت روانی در قرآن، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «کسی که تقوای الهی پیشه کند، خداوند برای او در کارهایش گشایش قرار می‌دهد و او را از جاهایی که گمان نمی‌کند رزق و روزی می‌دهد، هر کس که بر خداوند متعال توکل کند خداوند امور او را کفایت می‌کند».

 وی ادامه داد: تقوای یعنی انسان خویشتن دار باشد، یعنی خواسته‌ها و غرایزش را مدیریت و کنترل کند، انسان هم اگر بتواند خودش را کنترل کند و بتواند که نفسش را مدیریت کند، زندگی شیرینی دارد، خداوند هیچ گاه از انسان‌ها نخواسته که غرایزشان را ارضا نکنند، بلکه می‌فرماید این غرایز در مسیر درست و صحیح ارضا شود و وعده عذاب جهنم را به کسانی می‌دهد که طغیان کنند و زندگی دنیا را به زندگی آخرت ترجیح دهند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: برای اینکه بهداشت روانی مان تأمین شود، در سه حوزه افکار و باورها، عواطف و احساسات و رفتارها باید دقت داشته باشیم و این سه را اصلاح کنیم؛ روانشناسان برای آرامش روانی سه راهکار راهکارهای شناختی یا معرفتی، راهکارهای عاطفی و راهکارهای رفتاری را پیشنهاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام صادقیان اظهار داشت: راهکارهای معرفتی یعنی افکار و باورهایی که ما داریم، در تقوا هم مطرح کردیم که اولین مدیریتی که باید انجام دهیم، مدیریت در افکارمان است، خیلی وقت‌ها اگر افکار را درست مدیریت نکنیم افکار غیر صحیح می‌توانند زندگی ما را مختل کنند و آرامش ما را به هم بزنند، خداوند متعال در قرآن مطالبی را بیان کرده که به خوبی از آن‌ها می‌توان برای مدیریت افکار استفاده کرد.

وی ادامه داد: کسی که اعتقاد به خداوند دارد، نفس این اعتقاد به خداوند متعال باعث می‌شود که شناخت‌ها و باورهایش را اصلاح کند و این نقش مهمی در بهداشت روانی افراد دارد.

این کارشناس علوم قرآن بیان داشت: یکی از چیزهایی که در بهداشت روانی انسان موثر است، تأمین و ارضای نیازها است، به نحوی که بعضی دانشمندان، بهداشت روانی را به معنای ارضای نیازهای اساسی انسان می‌دانند.

وی افزود: خداوند متعال می‌فرماید «از هر چیزی که خواستید به شما دادم و اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید، هرگز نمی‌توانید آن‌ها را شماره کنید»، کسی که اعتقاد به خدا دارد کسی که خدا را باور دارد و می‌داند که خداوند نیازهایش را برآورده می‌کند دغدغه و ناراحتی ندارد، هرگز غصه رزق و روزی را نمی‌خورد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر انسان به دید توحیدی به قضایا نگاه کند، احساس کمبود نمی‌کند، چون معتقد است، کسی که جهان را آفریده خالق، رازق، عالم، حکیم، مدبر و مالک حقیقی جهان است، یکی از عواملی که می‌تواند بهداشت روانی ما را تأمین کند تقوا است، تقوای در افکار یعنی ما افکار و باورها و شناخت‌های خودمان را مدیریت کنیم، کسی که اعتقاد به خداوند دارد می‌داند که خدا نیازهای او را برآورده می‌کند و احساس کمبود نمی‌کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات