۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۷۴۴۳۶
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

عبادت‌های فردی با رویکرد اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و پژوهشگر مبانی تربیتی با بیان اینکه عبادت‌های فردی ما یک رویکرد اجتماعی دارد و روح حاکم بر این عبادات توجه به ارتباطات جمعی است، گفت: انسان متعادل رابطه فردی و انفرادی با پروردگار دارد.
بيت النور محل عبادت و رحلت حضرت فاطمه معصومه (س)‌ در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی صدوقی، پژوهشگر مبانی تربیتی و فرهنگ مهدوی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: عبادت‌های فردی ما یک رویکرد اجتماعی دارد و روح حاکم بر این عبادات توجه به ارتباطات جمعی است، یعنی انسان متعادل کسی است که رابطه فردی و انفرادی با پروردگار دارد، اما این رابطه زمینه ساز ارتباطات متعالی اجتماعی است.

وی ادامه داد: اگر خداوند نماز را در قالب جماعت واجب نکرده است، نه برای اینکه نسبت به جماعت بی توجه بوده است، بلکه می‌خواهد این سالک الی الله و فردی که در مسیر عبادت خودش را تعریف می‌کند، به یک شعور و بینش برسد، که خودش جماعت را انتخاب کند و کسی که با میل، رغبت و انتخاب خودش وارد جماعت شود، فیض بی شماری نصیبش می‌گردد.

این کارشناس مبانی تربیتی ابراز داشت: توجه خداوند به عبادت‌های جمعی، بیشتر تشویقی است، تا خود فرد وارد قضایا شود، اما بعضی از عبادات است که اگر فردی خوانده شود، باطل است، مثل نماز جمعه که جز از طریق جمع پدید نمی‌آید، اقامه نماز جمعه با کمتر از پنج نفر تحقق پیدا نمی‌کند، یعنی الزاماً باید یک اجتماع پنج نفره باشد تا عینیت خارجی پیدا کند، در واقع حفظ این وحدت به عهده مردم گذاشته شده است.

وی افزود: اسلام به آگاهی، شعور و فهم سالک توجه ویژه دارد، فرد بدون معرفت وارد این صحنه نمی‌شود، ما در حوزه اجتماعی به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم با انتخاب خودمان که متأثر از ارزش‌های الهی است وارد تجمع شویم، وقتی دل‌های مؤمنان در کنار یکدیگر قرار گرفت، روحیه‌ها ارتقا پیدا می‌کند، وقتی در کنار مؤمنان قرار می‌گیریم و با هم صحبت می‌‌کنیم و نفر دوم و سوم به ما می‌پیوندند، این باعث نشاط می‌شود.

حجت‌الاسلام صدوقی اظهار داشت: هر چه تعداد مؤمنان زیادتر باشد و وحدت اجتماعی بیشتر شود، هویت جمعی دامن زده می‌شود و سبب می‌شود که خداوند هم دستش را به عنوان دست رحمت بر سر این جامعه بکشد.

وی ادامه داد: کار جمعی در اسلام سفارش شده است، خداوند مزدهای زیادی برای آن مترتب کرده است، یکی از آن‌ها نماز جماعت است، اگر نماز به جماعت خوانده شود، ثوابش بیشتر می‌شود و اگر تعداد نمازگزاران از 10 نفر بالاتر رود امکان ندارد بتوانیم آن را  اندازه گیری کنیم، گفته شده که اگر تمام دریاها مرکب و همه جنگل‌ها قلم شوند، امکان اینکه ثواب یک رکعت نماز جماعت را بنویسند نیست.

این کارشناس فرهنگ مهدوی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اثر جمع این است که دست رحمت خداوند بر سر مردم است و شیطان راه نفوذ به آن جامعه را ندارد، دومین اثر جمع آن است که وقتی من در کنار برادر مؤمن خود قرار می‌گیرم، قدرت مقاومتم در جامعه بالا می‌رود، قدرت مقاومت ما در مقابل دو چیز است، یکی بحران‌های اجتماعی در قالب بحران‌های سیاسی و اقتصادی یا بحران‌های محیط زیست مثل سیل و زلزله.

وی ادامه داد: وقتی جامعه ای دچار سیل یا زلزله می‌شود، همبستگی و اتحاد بین افراد آسیب دیده باعث تعاون و اجتماع آن‌ها می‌شود و این اجتماع به آن‌ها روحیه می‌دهد که در مقابل این بحران بایستند و از حالت افسردگی خارج ‌شوند.

حجت‌الاسلام صدوقی ابراز داشت: دوم اینکه  قدرت مقاومت ما در مقابل آلودگی‌های اخلاقی اجتماع زیاد می‌شود، در کنار هم بودن ایجاد مسوولیت می‌کند، وقتی افراد به خاطر یک هدف مقدس دور هم جمع می‌شوند و برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنند، این افراد از یکدیگر مراقب می‌کنند و قدرت مقاومت یکدیگر را بالا می‌برند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی ارتباط اجتماعی قطع می‌شود، جامعه شکننده می‌شود، اگر امام خمینی(ره) تاکید دارد که همه مردم باید در صحنه باشند، خود بودن مردم هدف دار در صحنه در راستای امام جامعه می‌تواند جامعه را در مقابل فشار شیاطین بیمه کند./9194/پ202/ی

ارسال نظرات