۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۷۳۶۱۳

نشست «امام موسی صدر و چشم‌انداز مقاومت» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین سلسله از درس گفتارهای اندیشه و عمل امام موسی صدر با عنوان نشست «امام موسی صدر و چشم‌انداز مقاومت» با سخنرانی دکتر طلال عتریسی، رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین سلسله از درس گفتارهای اندیشه و عمل امام موسی صدر با عنوان نشست «امام موسی صدر و چشم‌انداز مقاومت» عصر امروز چهارشنبه پنجم تیرماه با سخنرانی دکتر طلال عتریسی، رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

در این نشست دکتر عتریسی ابراز داشت: وقتی امام صدر در آغاز دهه هفتاد وارد لبنان شد، با سه چالش اساسی و بنیادی نظام سیاسی فرقه‌ای، توسعه غیرمتوازن و تجاوزات اسراییل مواجه شد که این چابش ها تازگی نداشت اما عمیق و مزمن بود و حتی پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد.

وی گفت: می‌توان گفت امام موسی صدر در مرحله‌ای که در لبنان بود، در دو زمینه اصلی ارتباط  با شیعیان و همچنین در داشتن دیدگاهی درباره میهن و لبنان به عنوان یک وظیفه تلاش کرد.

رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان با اشاره به این‌که زمینه دومی که شیعیان به‌دنبال آن بودند، حق آنها در مقابله با تجاوزات اسراییل به‌ویژه در جنوب بود، بیان داشت: امام موسی صدر آنها را به آموزش نطامی و حمل سلاح برای دفاع از خود در مقابل تجاوزات اسراییل فراخواند و همچنین از آنها خواست که درباره محرومیت بجای سکوت، به دولت وقت اعتراض کنند.

دکتر عتریسی با تأکید بر این‌که امام موسی صدر میان وجود فرقه‌ها و طوایف در لبنان و نظام طایفه‌ای تمایز قائل شد، اظهار داشت: پس از فراخوان امام موسی صدر به تشکیل مقاومت ملاحضه می‌کنیم که تألیفات فراوانی در مورد شیعیان، حزب الله و امام موسی صدر منتشر شد  زیرا شیعیان نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه تأثیرگذار شدند.

همچنین در این نشست خانم حورا صدر، رییس مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ابراز داشت: تصورمان این بود که پس از تحولات لیبی می‌توانیم زودتر به نتیجه برسیم و همه امیدوار شده بودیم که بتوانیم آزادی امام موسی صدر را ببینبم.

وی افزود: البته که همچنان امیدار هستیم اما در شرایطی به سر می‌بریم که اصلا آن وضعیتی که پس از تشکیل کمیته رسمی پیگیری، سفرهایی به لیبی و امیدهایی که مسؤولان لیبی به ما دادند، انتظار داشتیم وجود ندارد و همچنان پیگیر هستیم.

رییس مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر بیان داشت: شاید هم اکنون تنها حرفی که می‌توانیم بگوییم، این است که هیچ کدام از این حرفهایی که زده می‌شود بر اساس منبع مستدل نیست، فقط شایعاتی است که متأسفانه در رسانه‌ها مطرح می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.پ

لازم به ذکر است در این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا زائری رییس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، سفیر لبنان در ایران، محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و محمد حسین محمودیان حضور داشتند.

گفتنی است سلسله درس گفتارهای اندیشه و عمل امام موسی صدر در مرداد ماه برگزار نمی‌شود و تاریخ برگزاری آن در شهریور ماه از طریق پایگاه الکترونیکی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر اعلام می‌شود./956/ پ202/ع

ارسال نظرات