۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۷۲۱۰۳
مدیر پایگاه حوزه نت:

استخاره مجازی با آموزه‌های دینی سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر پایگاه حوزه نت، استخاره مجازی را سازگار با آموزه‌های دینی ندانست و گفت: استخاره مجازی منزلت استخاره به قرآن را به حد تفأل تنزل می‌دهد.
استخاره

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه نورسافت، حجت‌الاسلام‌ احمد اکبری، مدیر پایگاه حوزه‌نت درباره راه‌اندازی بخشی با عنوان استخاره اینترنتی در برخی از سایت‌ها گفت: استخاره به عنوان اصل اولیه، ضرورتی در زندگی ندارد و در درجه اول آنچه که مهم بوده داور درونی و پیامبر درونی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است.


وی افزود: اگر انسان پس از مراجعه به عقل، درباره تصمیمی به جایی نرسید، می‌تواند از اصل استخاره بهره‌مند شود، اما استخاره مسأله‌ای نیست که به عنوان تکلیف نهایی مشخص باشد.


مدیر پایگاه حوزه‌نت با اشاره به این‌که استخاره در آموزه‌های دینی آدابی دارد و فاعل باید قبل از انجام آن آدابی را انجام دهد و سپس به امر استخاره بپردازد، اظهار داشت: بنابر این در استخاره آنلاین به دلیل آنکه چنین آدابی رعایت نمی‌شود، سازگار با آموزه‌های دینی نیست.

حجت‌الاسلام اکبری تصریح کرد: قبل از انجام استخاره باید وضو گرفت و نماز خواند و ذکرهایی را بیان کرد، اما در استخاره آنلاین چنین مسأله‌ای رعایت نمی‌شود و نگاه به استخاره همچون فال حافظ می‌شود.


وی بیان کرد: استخاره جنبه حاشیه‌ای در زندگی دارد و چه برسد به آنکه بخواهیم از طریق فضای مجازی آن را پیگیری کنیم، بنابراین استخاره آنلاین نمی‌تواند پشتوانه دینی داشته باشد.


مدیر پایگاه حوزه نت خاطرنشان کرد: اگر یک عمل که پشتوانه دینی دارد، بنا باشد با یک سیستم الکترونیک تفألی شود، آنقدر قدر و منزلت آن پایین می‌آید که به نظر می‌رسد به افکار و اعتقادات کاربر هم لطمه وارد می‌شود و می‌تواند آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشد.


وی با بیان این‌که تقویت اعتقادات و دانش دینی می‌تواند سهم خوبی در مردم داشته باشد، یادآور شد: اگر کاربران و کسانی که استخاره می‌کنند به مبانی دینی اعتقادی داشته باشند و به تقویت آن بپردازند، قطعا سطح معارف و دانش‌شان بالا می‌رود و نسبت به استخاره مجازی گرایش کمتری پیدا می‌کنند.


حجت‌الاسلام اکبری افزود: سازوکار مسائل دینی و قرآنی باید برای کاربران تفهیم شود تا آنها ارتباطات خود را نسبت به این مسائل بیشتر کنند تا در نهایت شاهد کاربران کمتری نسبت به انجام استخاره مجازی باشیم./907/د101/ی

ارسال نظرات