۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۶۶۱۰۰
استاد حوزه علمیه:

شادی مؤمن در عبادت خدا و غم او در انجام گناه است

خبرگزاری رسا ـ خطیب توانای کشور با تأکید بر عبودیت و بندگی خداوند متعال، گفت: شادی مؤمن در عبادت خدا و غم او در انجام گناه است، اگر انسان عبادت خدا را بکند از مخلوقات به او هیچ آسیب و زیانی نمی‎رسد.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید حسین مومنی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع زائران کریمه اهلبیت(ع)، با اشاره به صفات بندگان، گفت: برای ورود به وادی عبودیت و بندگی انسان باید نفس را از آن چه میل دارد باز داشته و به آن چه اشتیاق ندارد وادار کند.

وی ادامه داد: انسان اگر خود را فقیر و نیازمند خداوند متعال بداند، خود به خود بندگی او را میکند، اگر انسان بندگی خداوند متعال را داشته باشد افزونبر این که در این دنیا سعادتمند میشود در جهان پس از مرگ نیز به سعادتمندی میرسد.

این خطیب توانای کشور با بیان این که اگر انسان قاعده معامله با خدا، نفس، خلق و دنیا را بداند به عبودیت و بندگی میرسد ، اظهار داشت: هر کدام از اصول معامله با خدا، خود، دنیا و خلق مشتمل بر هفت اصل است که جمع این اصول به بیست و هشت مورد میرسد.

وی افزود: نخستین اصل معامله با خداوند متعال این است که انسان حقوق او را بپردازد که ترک محرمات و انجام واجبات پرداخت حق خدا از سوی بندگان است.

توجه به ربوبیت، رازقیت و خالقیت خدا سبب بندگی می‎شود

حجتالاسلام مومنی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: توجه به خالقیت، رازقیت و ربوبیت خدا، انسان را به بندگی و عبادت وادار میکند، عبادت و بندگی خداوند متعال، نیز خضوع و خشوع در برابر او است.

وی تصریح کرد: وقتی انسان به خالقیت خدا ایمان داشته باشد، به این نتیجه میرسد که خالق هیچگاه بد بنده خود را نمیخواهد، اگر افراد به رازقیت و ربوبیت خدا توجه کنند متوجه میشوند که رزق انسان به مشیت خدا بستگی دارد، از اینرو تنها در برابر او خضوع و خشوع داشته و سر تسلیم فرود میآورند.

این استاد حوزه، فقر انسان به خداوند متعال را سبب سوغ دادن او به سوی بندگی و عبودیت دانست و اظهار داشت: توجه به برکات انجام عبادت و آثار سوء ترک آن نیز در سوق دادن انسان به بندگی بسیار مؤثر است.

کم شدن عبادت سبب افزایش گناه می‎شود

وی خاطرنشان کرد: هر کجا دیدیم گناه بر ما چیده میشود، باید بدانیم که عبادت ما رنگ و بوی لازم را ندارد، امیرمؤمنان(ع) در روایتی میفرمایند «وقتی گناه زیاد میشود که عبادت کم شده باشد».

حجتالاسلام مومنی توجه به ذکر گفتن مخلوقات را از دیگر دلایل سوق دادن انسان به بندگی دانست و ابراز داشت: تمام مخلوقات در عالم مشغول ذکر خداوند هستند، انسانی که اشرف مخلوق است نباید از این گردانه دور باشد.

وی ادامه داد: نتیجه عبادت خدا بینیاز، برآورده شدن حوائج، رفع نیازها و خوف نداشتن از دیگران است، اگر انسانی بندگی خداوند متعال را نکند هیچ یک از چهار مورد بر آورده نمیشود؛ انسان وقتی به وسیله خدا غنی نشود دست نیاز خود را به سمت بندگان دراز میکند.

بندگی خدا به انسان عزت و قوت میدهد

خطیب توانای کشور نجات از غم و ابتلا نشدن به مشکلات را از دیگر آثار و برکات عبادت و بندگی برشمرد و اظهار داشت: بندگی خدا به انسان قوت و عزت میدهد، با بندگی خدا انسان به شادی حقیقی میرسد و نیکو میشود.

وی افزود: شادی مؤمن در عبادت خدا و غم او در انجام گناه است، اگر انسان عبادت خدا را بکند از مخلوقات به او هیچ آسیب و زیانی نمیرسد و دشمنان نیز هیچگاه نمیتواند به او غلبه پیدا کند؛ متأسفانه انسانها در شادی و غم به غفلت افتاده و خدا را فراموش میکنند، انسان باید همیشه از خدا خوف و رجا داشته باشد چرا که این دو بالهای پرواز او هستند.

حجتالاسلام مومنی در پایان با اشاره به فرارسیدن ماه رجب، گفت: ماه رجب از ماههای برگزیده خداوند متعال است، روزه گرفتن در این ماه در برآورده شدن حوائج بسیار  مهم است؛ همچنین زیارت اماکن مقدس مانند مرقد مطهر امام حسین(ع) و امام رضا(ع) در این ماه فضلیت بسیاری دارد./993/پ202/پ

ارسال نظرات