۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۶۶۰۱۳
در سرای اهل قلم؛

انسان شناسی در ادبیات دفاع مقدس نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ انسان شناسی در ادبیات دفاع مقدس در سرای اهل قلم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
سراي اهل قلم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود بشیری، پژوهشگر و فعال در عرصه دفاع مقدس با بیان این‌که بر ادبیات داستانی وجوه مختلفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که امروز از آن به عنوان ادبیات داستانی تلقی می شود دارای گرایش های گوناگونی است که از آن وجوه آن می توان به ادبیات داستانی دفاع مقدس و ادبیات دینی و مذهبی اشاره کرد.

 

وی افزود: در خصوص مضمون داستان دینی و مذهبی می توان به هشت یا ده وجه اشاره کرد که جزء مضمون های فرعی هستند و به نوعی هم با دفاع مقدس ارتباط دارند.

 

این پژوهشگر در ادامه به دسته دوم و بعضی از داستان های دیگر درباره دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: بعضی از داستان های دیگر درباره دفاع مقدس است که از ناحیه عنوان داستان ها می توان به زمین سوخته، شطرنج، ماشین جنگی و ... اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: داستان های دسته دوم، داستان هایی دینی هستند که بنای تاریخی دارند امام از آن ها در مبحث دینی استفاده شده است که از نمونه بارز آن ها به ایران دخت که زندگی سلمان فارسی است اشاره کرد.

 

بشیری ابراز داشت: دسته سوم داستان هایی است که تاریخی اجتماعی و سیاسی هستند و احتمال دارد که در آن تخیلی هم راه داشته باشد.

 

وی افزود: دسته چهارم هم داستان هایی است که در بیان جنگ آمریکا با کشورهای همسایه است که  در این رابطه می توان هزار دست پنهان اثر ایرج مثال آذر را نام برد.

 

این پژوهشگر در ادامه دسته پنجم را نیز تببین کرد و بیان داشت: حوادث پیش از انقلاب و مبارزات مردم علیه شاه ملعون از عناوین و موضوعات این دسته است.

 

وی دسته های ششم و هقتم و هشتم را نیز بیان کرد و به تبیین آن‌ها پرداخت.

 

بشیری در خصوص «آینده دفاع مقدس با توجه به مقوله جوان بودن نویسندگان و روبه رو بودن با نسل جوانی که دفاع مقدس را درک نکرده اند چه خواهد بود؟» عنوان کرد: هنوز داستانهایی به آن معنا که چیزهای مختلفی از دفاع مقدس نشان دهند و در آن اصول نویسندگی به نحو مطلوبی رعایت شود وجود ندارد از این رو فعلا تمرین است./957/پ202/ق

ارسال نظرات