۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۶۳۲۹۲
نماینده خبرگان رهبری:

پویایی مهم‎ترین ویژگی فقه شیعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بازنگری در رساله ها در روش استدلال و استنباط فقهی است که موجب پویایی اجتهاد می شود.
پویایی مهم‎ترین ویژگی فقه شیعه است

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که رساله های عملیه شیعه همواره در طول تاریخ بنا به اقتضای زمان تغییراتی داشته اند، اظهار داشت: اگر رساله ها به روز و زنده باشند، می توانند به زبان های مختلف ترجمه شده و در دسترس مسلمانان اقصی نقاط جهان قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر نگرش کاربردی در نگارش رساله های عملیه بنا به اقتضاء و شرایط زندگی امروز گفت: رساله های دینی که از فقه، آیات قرآنی، روایات و احادیث استدلال می شوند باید به صورت کوتاه و با زبانی ساده و روان در اختیار مسلمانان و مکلفان قرار داده شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی ادامه داد: در این زمینه ممکن است نواقصی وجود داشته باشد از جمله اینکه مسائلی که چندان مورد اطلاع عموم نیست در رساله ها موجود باشد و ضخامت آن را افزایش دهد که می توان با حذف این مطالب حجم ظاهری رساله ها را کاهش داد.

 

وی تاکید کرد: مسائلی که پیش از این وجود نداشته و مورد سووال نبوده ولی اکنون مورد پرسش مردم است در قالب جدیدی وارد رساله ها شود، البته بازنگری اساسی در رساله ها مورد نیاز نیست اما در برخی استدلال ها و استنباط ها شرایط زمان و نیازهای جامعه و روز را تا جایی که فقه، قواعد فکری و شرایط اجتهاد اجازه می دهد در نظر بگیرند.

 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان حاضر مسائل جدیدی در دنیای امروز مطرح می شود و تامین نیازهای روز مردم جهان، نظریات جدیدی می طلبد، چنین بازنگری در رساله ها در روش استدلال و استنباط فقهی است که موجب پویایی اجتهاد می شود./935/د102/ب

ارسال نظرات