۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۶۳۱۰۰
نماینده خبرگان رهبری:

رضایت مردم شرط رضایت خدا از مسؤولان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: حکومت در اسلام تنها در سایه رضایت خدا و رضایت بندگان خدا مفهوم پیدا می‌کند رضایت خداوند نیز بدون رضایت مردم حاصل نمی شود.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری  در تبیین سخن آیت الله جوادی آملی درباره رضایت مردم اظهار داشت: حکومتی که مردم از آن رضایت نداشته باشند مشروعیت دینی ندارد چون با فلسفه حکومت اسلامی در تضاد است.

 

این استاد برجسته حقوق در تبیین فلسفه حکومت اسلامی دو مقدمه را ضروری دید اول این که حکومت در هر حال در جامعه ضرورت دارد و وجوب آن یک امر عقلی است که حتی اگر تشکیل حکومت عدل ممکن نباشد در هر صورت حاکمی باید باشد و حکومتی تشکیل شود امام علی(ع) می فرماید« لابد للنّاس من امیر بّر او فاجر» و این بدین معنا نیست که حاکم غیرعادل و حکومت غیر الهی مشروعیت دارد بلکه از باب ضرورت و اضطرار است اصل حکومت یک ضرورت است و وجوب عدالت در حکومت یک ضرورت دیگر و از نظر اسلام شرط مشروعیت حکومت است.

 

وی مقدمه دوم را چنین تبیین کرد:  فلسفه حکومت اسلامی دو امر است و بر دو اصل و فلسفه استوار است یکی عدالت و رضایت الهی و دوم رضایت مردم، فلسفه اول بدین جهت است که حاکم احکام الهی را در میان مردم اقامه کند فلسفه دوم این که حاکم زندگی مردم را به گونه ای اداره کند که آسوده، راحت و در فلاح و رفاه زندگی کنند و از حاکم و حکومت راضی باشند با فلسفه و اصل اول، آخرت مردم و با فلسفه دوم دنیای آنان تأمین می شود.

 

این نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر مردم خوب و بطور شایسته اداره نشوند رفاه و معیشت عموم مردم خوب تأمین نشود ناراضی می شوند چنین حکومتی، الهی بودن و مشروعیت خود را از دست می دهد.

 

این استاد دانشگاه، رضایت مردم از حکومت را شرط رضایت خدا از حاکمان عنوان کرد و گفت: رضایت خداوند در گرو رضایت بندگان  او است طبق روایات اسلامی حقوق بشر و انسانها بر حقوق خدا مقدم است حقوق الناس از حقوق الله بالاتر و ذوجنبتین است و هر کس به حفظ حقوق بندگان خدا برنخیزد حقوق خداوند را نیز نقض می‌کند چون حقوق بندگان خدا همان حقوق خدا است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی افزود: در مشروعیت حکومت دو اصل اساسی لازم است یکی ولایت و مقبولیت الهی دومی رضایت بندگان خدا و مقبولیت مردمی و ثانیاً حقوق بشر و انسانها بر حق خدا مقدم است و رکن اساسی در اسلام است چون مردم عائله خداوندند و هیچ کس رنج عائله خود را بر نمی تابد.

 

وی ادامه داد: حقوق خداوند با توبه و با رحمت و عفو الهی و با شفاعت بخشوده می شود ولی حقوق مردم هرگز، جز با رضایت مردم قابل بخشش نیست و در اسلام آنقدر مهم است که اگر وقت نماز با وقت ادای دین مردم همزمان باشد اول باید بدهی خود را به مردم به پردازد آنگاه به ادای نماز بپاخیزد یعنی طلب مردم از طلب خدا مقدم است برخی فقها اعتقاد دارند نماز قبل از ادای دین مردم باطل است برخی می گویند باطل نیست ولی گناه است.

 

هریسی در پایان بی توجهی به رضایتمندی مردم و حقوق بشر را خلاف فلسفه حکومت انبیا خواند و اظهار داشت: کسانی که حقوق بشر را رعایت نکنند و نسبت به آن بی توجه باشند حکومتشان از مشروعیت الهی برخوردار نخواهد بود اینها دلایلی است که آیت الله جوادی آملی به صراحت و قاطعیت از رضایت مردم به عنوان ستون سیاست دینی یاد می کند و آن را در کنار نماز به عنوان ستون دین قرار می دهد سخن بسیار زیبا و ارزشمند است منطقی و مستدل است./935/د101/س

ارسال نظرات