۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۶۰۱۳۸
به منظور پرورش نخبگان علوم انسانی؛

مجتمع آموزشی معارف در مشهد راه اندازی می شود

خبرگزاری رسا ـ علوی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه علوم انسانی و در عین حال مغفول واقع شدن آن٬ گفت: از سال آینده٬ مجتمع آموزشی معارف به منظور پرورش نخبگان علوم انسانی در رشته هایی چون مدیریت٬ علوم سیاسی٬ علوم اجتماعی و الهیات راه اندازی می شود.
سيد احمد علوي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ سیداحمد علوی٬ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، امروز در نشستی مطبوعاتی به تشریح برنامه های این مرکز در سال گذشته و سال پیش رو پرداخت و گفت: مضجع منور رضوی با توجه به حضور انبوه زائران مشتاق و دلداده اهل بیت(ع)٬ قطب معنوی جهان اسلام از نظر فرهنگی٬ مذهبی و معماری محسوب می شود.

 

وی با بیان این که این امتیاز٬ مدیریت خاصی را نیز می طلبد٬ افزود: آستان قدس رضوی به لطف الهی با برخورداری از ویژگی هایی چون نگاه علمی در مدیریت ها و بهره مندی از نظر کارشناسان٬ اهتمام به رعایت اخلاق اسلامی در سطح مدیران و پرسنل٬ برنامه ریزی منسجم بر اساس برنامه چشم انداز٬ پرهیز از شتاب‎زدگی یا کندی در امور و ثبات و استمرار سیاست و مدیران توانسته الگویی از مدیریت علمی اسلامی را ارائه دهد.

 

علوی در ادامه٬ با اشاره به تصویب بودجه سال 1392 از سوی تولیت آستان قدس رضوی٬ به برخی رهنمودهای ایشان اشاره و تصریح کرد: ایشان بر توسعه اماکن متبرکه و ارائه مطلوب خدمات به زائر٬ مسائل علمی٬ آموزشی و فرهنگی و سرمایه گذاری در بخش های عمران٬ کشاورزی و تولید تإکید داشته و نسبت به رعایت اصل اقتصاد مقاومتی توصیه اکید داشته و سفارش کردند «انقلاب و مبارزه ما تمام نشده بلکه دنیا تازه متوجه شده شده چه سازمان و مکتب فکری در مقابل استکبار جهانی مقاومت می کند٬ اگر سبک زندگی خود را دقیقا با مصالح نظام و مبانی اسلام منطبق کنیم دیر یا زود طومار قدرت های استکباری در هم می پیچد».

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که 75 درصد بودجه مصوب سال 92 به فعالیت های خدمات زائر٬ توسعه حریم حرم مطهر و فعالیت های فرهنگی پژوهشی اختصاص دارد٬ افزود: میزان 892 میلیارد تومان در بودجه سال 92 آستان قدس جهت فعالیت های خدمات زائر٬ عمرانی و توسعه حرم مطهر و خدمات فرهنگی اختصاص یافته که منابع آن از محل درآمد موقوفات و سرمایه گذاری های آستان تأمین می شود.

 

وی گفت: بودجه عمومی آستان قدس رضوی از محل درآمد موقوفات مطلقه و بودجه موقوفاتی نیز از محل حدود هزار وقف نامه غیرمطلقه(مورد مصرف وقف مشخص است) تأمین می شود.

 

علوی ادامه داد: 62 میلیارد تومان از بودجه مذکور جهت ارائه خدمات زائر در اختیار معاونت اماکن متبرکه قرار می گیرد که این میزان نسبت به سال گذشته٬ 36 درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اجرای بیش از 42 هزار برنامه فرهنگی در سال جاری از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات حرم مطهر رضوی٬ اظهار داشت: در سال جدید 23 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار جهت برنامه ها در اختیار این معاونت قرار می گیرد که نسبت به سال گذشته 44درصد رشد داشته است.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اختصاص هشت میلیارد تومان بودجه به دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال جدید٬ اضافه کرد: در این دانشگاه٬ هزار دانشجو در مقاطع دکترا٬ کارشناسی ارشد و کارشناسی در حال تحصیل هستند. اعتبار اختصاص یافته به بنیاد پژوهش های اسلامی نیز با 40 درصد رشد٬ در سال 92 هشت میلیارد تومان خواهد بود.

 

علوی با اشاره به این که هم اکنون شش هزار دانش آموز تحت پوشش بنیاد فرهنگی رضوی قرارد ارند٬ افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه علوم انسانی از سال آینده٬ مجتمع آموزشی معارف به منظور پرورش نخبگان علوم انسانی در رشته هایی چون مدیریت٬ علوم سیاسی٬ علوم اجتماعی و الهیات راه اندازی می شود.

 

وی با اشاره به بازدید چهار میلیون و 600 هزار نفر از کتابخانه های آستان قدس رضوی در سال گذشته٬ ادامه داد: در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که قدمت دیرینه دارد٬ بیش از چهار میلیون کتاب٬ هشت میلیون سند و 86 هزار نسخه خطی مربوط به قرن چهارم و بعد از آن نگهداری می شود.

 

وی همچنین با اشاره به انجام یک میلیون و 250 هزار فعالیت قرآنی در حرم مطهر در طی سال جاری عنوان کرد: افتتاح کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی٬ مجتمع های شبانه روزی امام رضا(ع) در برخی شهرها٬ پرورش 10 هزار قرآن آموز در مهدهای «مهدالرضا»٬ پردیس خواهران و 13 رشته جدید در مقاطع مختلف دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)٬ رفع تصرف 83 هزار هکتار از املاک موقوفه٬ دریافت اسناد مالکیت 107 موقوفه٬ ساماندهی اموال موقوفه آستان قدس در قالب طومار برای اولین بار پس از دوره قاجار٬ راه اندازی پرتال جامع آستان قدس رضوی و سیستم جی پی اس به منظور نظارت بر اموال و املاک را از جمله فعالیت های این مرکز در سال 90 برشمرد.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حضور شش هزار خادم رسمی و سی هزار خادم افتخاری در بخش های مختلف حرم رضوی٬ از آمادگی مجموعه آستان قدس رضوی برای میزبانی سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب و خیل عظیم زائران خبر داد.

 

وی صرفه جویی٬ بهینه سازی تولید٬ حذف هزینه های غیر ضروری و تشریفاتی را از شاخصه های پایبندی به اقتصاد مقاومتی در این مجموعه دانست و در خصوص عدم همخوانی معماری ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر با معماری داخلی حرم و غیر اصولی بودن آن٬ گفت: بافت اطراف حرم مطهر٬ نمایشگاهی از معماری و مدیریت فرهنگی٬ علمی و اجتماعی اسلامی است. بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر بر عهده وزارت مسکن است و در مورد این عدم همخوانی باید با مسؤولان مربوطه در شرکت مسکن سازان صحبت کرد.

 

علوی با تأکید بر ضرورت نگاه ملی در نظر و عمل نسبت به پروژه های اطراف حرم٬ خاطرنشان کرد: خبرهای مشهد مقدس در رسانه ها باید فراتر از سایر شهرستان ها و با نگاه ملی پرداخته شود./930/پ202/ب

ارسال نظرات